Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Seat Leon är en utmanare

/
  • Likheterna är påfallande Jämfört med storebror Golfs sportswagon. På avstånd är det endast det sluttande bakpartiet på Leon som skiljer dem båda åt.
  • Det är gott om lastutrymme i Seat Leon kombi, faktiskt några liter mer än landets mest säljande kombi, Volvo V70. Men varför skjuter den bakre kofångaren ut så mycket, risken är stor att bli nersmutsad när man ska packa in matkassarna.
  • Bakluckan öppnas på VW-vis med ett tryck på märkesemblemet.
  • 140 hästars TSI-motorn är en riktigt bra skapelse. Trots sina blygsamma 1,4 liter i slagvolym visar den egenskaper som en betydligt större bensinmotor.
  • Ombonat och praktiskt, snudd på spartanskt.
  • Seat Leon tillverkas i Barcelona där man är stolta över sin bilbyggartradition.

Barcelona Det rasar ett krig i den stentuffa kombiklassen. Nyheterna kommer som regnspön i backen. Så häng med till Barcelona för en testkörning av nya Seat Leon kombi.

Annons

Det är lika bra att säga det med en gång. Leon kombin borde generera skrämselhicka hos konkurrenterna. Så bra är den!

Men oron kanske är obefogad eftersom spanjoren är ett litet märke i Sverige, har knappt en procent av nybilsmarknaden. Med endast 30 återförsäljare är det svårt att ta nya marknader, även om märket är på god väg. I år har försäljningen ökat med 20 procent. De främsta utmanarna Kia och Hyundai får se upp.

Leon kombi är nästa på pricken lik kritikerhyllade Golf Sportkombi när det gäller tekniken. Men på avstånd skiljer det i designen med den sluttande baken, tuffare backspeglar och några mindre utseendedetaljer.

Seat ingår i den enorma Volkswagenfamiljen. Leonmodellen byggs på samma bottenplatta som Golf, Audi A3 och nya Skoda Octavia, den så kallade MQB-plattformen.

Det innebär att Seat att har tillgång till VW:s motorer, säkerhet och framförallt kunnande att bygga riktigt bra bilar. En tradition hos VW har varit att premiumbilarna Audi och Volkswagen först har fått använda ny teknik och därefter, något år senare, är det Skodas och Seats tur.

Men på senare tid har den skillnaden slätats ut och idag kan man faktiskt hitta nyheter som Seat är ensamma om. Exempelvis rullgardinen bakom de främre sätena som skyddar föraren vid kraftig inbromsning med full last från Ikea. En annan smart detalj är att man kan fälla ner den främre passagerarstolen och få hela 2,7 meter öppen yta.

Barcelona har haft skyfall, de värsta på flera år. När vi anländer har ovädret dragit bort mot Sardinen. Första körpasset blir med bensinmodellen, en 1,4 liters TSI-motor på 140 hästkrafter, i grundversionen och utan en massa lull-lull. Prislappen hamnar då på ganska precis 200 000 kronor, vilket är cirka 20 000 kronor lägre än en motsvarande Golf. om väntas bli bästsäljare av bensinmodellerna i Sverige.

Jag har kört samma motor i Golf och gett den högsta betyg. Trots sin litenhet har den bra vridmoment och riktigt låg bränsleförbrukning, 0,53 liter, enligt fabriken. Men det var vi aldrig i närheten av eftersom det är svårt att snålköra i Barcelonas terräng.

Det andra körpasset får bli med den beprövade dieseln på 150 hästkrafter som även sitter i övriga VW-familjen och väntas blir en utmanare i kriget om företagskunderna,

Modellen har VW:s har aktiva chassiereglering. I sportläget blir chassiet styvare och rattrörelsen med distinkt. Dubbelkopplingslådan DSG, blir då nervös i sitt temperament. Ett tryck på ECO och den blir mer civil i sin karaktär och det märks också i bränsleförbrukning.

Vi kör i Barcelonas centrum och tar en sväng upp mot Olympiaområdet, ett populärt mål för turister. Det är enkelt att fickparkera med hjälp av backkameran och vi avböjer en spanjors erbjudande om att flytta sin bil för att ge plats åt vår.

Lastegenskaparna är bland de bästa i klassen, faktiskt bättre än Golf Sportkombin som i sin tur slår Sverigeettan Volvo V70. Det är enkelt att fälla ner sätena och snabbt blir det ett plant lastgolv.

I dagsläget finns ingen fyrhjulsdriven modell. Liten senare under kvällens presskonferens berättar Seats ledning att det kommer en sådan nästa år, men när det blir är oklart.

Seat är minst i VW-familjen. I år räknar med att producera 330 000 bilar i sin fabrik i Barcelona där även Audi Q3 byggs.

Det är svårt att hitta något negativt. Möjligen att märket har ett skamfilat rykte om han tittar tillbaka i historien.

Den kanske viktigaste hemläxan blir att stärka varumärket. I Sverige förknippas märket med Fiat, vilket är helt fel.

– Det är en tysk med ett spanskt temperament, förklarar Seatfolket.

Det är bara att hålla med. Dessutom har Seat det bästa garantipaketet i VW-familjen. Tre år nybilsgaranti och tre år med fri service. Men då måste man förstås finansiera köpet hos Seat och även serva bilen hos en Seathandlare, om det nu finns någon på orten...

Seat Leon kombi

Pris: 194 900 kronor (testbilen). Instegsmodellen 105 hk bensin 166 900 kronor

Motor: 4-cyl bensin 1,4 lit. Effekt 140 hk. Vridmoment 250 Nm

Drivning: Framhjulsdrift. 6-växl manuell. Automatiska växellådan DSG i dieselmodellerna och bensinversioner med 105 hk och 180 hk

Prestanda: Acceleration 0-100 km/tim 8,4 sek. Toppfart 211 km/tim

Bränsleförbrukning: 5,3 lit/100 km vid blandad körning (fabrikens uppgift)

Vikt: 1276 kg (tjänstevikt). Får dra 1500 kg med B-kort

Mått: Längd 435, bredd 181 och höjd 145 cm

Miljö: 122 gram C02/km

Garantier: 3 år fri service och 3 års nybilsgaranti (gäller med Seat finansiering), 2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd vid privat finansiering.

Mer läsning

Annons