Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Opel vända negativa trenden

/
  • Fullt ös på isbanan för nya Opel Insignia country tourer. Det automatiska fyrhjulssystemet fungerar som en skyddande hand,
  • Det går att sladda även med fyrhjulsdrift.
  • Hej vad det går! Vi testade nya Insignia country tourer på Opels vintertestbana utanför Salzburg, Österrike.
  • Inredningen håller premiumklass med undantag av en plastig mittkonsoll.
  • Den fyrcylindriga dieselmotorn på 163 hästkrafter är nyutvecklad av GM.
  • Billigt knep att höja statusen. Pålklistrade skrämbreddare och högre markfrigång är receptet för en cross countrymodell.

Vi testar nya Insignia Country Tourer i Alperna.

Annons

Opel satsar som aldrig förr. Efter ett reningsbad med nedlagda fabriker, en slimmad organisation och en ny ledning ska den tyska bilikonen vända röda siffror och gå med vinst om två år.

Vi har testat nya Opel Insignia country tourer. En bilmodell som ska stärka varumärket och få oss att tänka på Opels guldår 50 år tillbaka.

Så häng med till Alperna. Med fyrhjulsdrivning, tufft cross countryutseende och en diskret ansiktslyftning ska Insignia bli en vinnare på den svenska marknaden, hoppas Opel Sverige.

Prislappen ligger en bit under 300 000 kronor så den bör ha en chans att kriga om framförallt företagskunderna.

På 1850 meters höjd i Alperna, en dryg halvtimmes körning från flygplatsen, väntar en uppspolad isbana. Testbilarna står uppradade, från den supersnåla tvålitersdieseln till värstingen, OPC, med 2,8 liters V6:a på 325 hästkrafter.

Men vi tar det från början. Året var 2010 och Saab presenterade sin nya 9-5-modell under pompa och ståt i Trollhättan. Det var gemensamt utvecklad av Saab och Opel. Vi fick provköra förseriebilar som tillverkats hos Opel i Russelsheim av svenska och tyska ingenjörer. Jag var en av dem som hyllade 9-5:an.

De hade gemensam bottenplatta, motorer och även viss interiör. Vad som hände med Saab vet vi. Insignian blev ingen framgång i Sverige, en 80:e plats i säljstatistiken hittills i år talar sitt tydliga språk.

Det är lika bra att säga det med en gång: Insignian förtjänar ett bättre gensvar hos de svenska kunderna.

Nu tar Opel ny sats med en vidareutvecklad Insignia som borde vara som klippt och skuren för den svenska marknaden.

Vi kör på slingriga alpvägar med Opels 2-liters bensinmotor på 250 hk, det finns också en 1,6 liters motor på 170 hk och V6:an. Dieslarna har ett effektspann från 140-193 hk och är helt nya i GM-familjen,

Fyrhjulsdriften är från svenska Haldex, gamla generation 4, som Volvo och Volkswagen använt i några år. Nya generation 5 är något lättare och har elektrisk drivning istället för hydraulik. Det är liten skillnad mellan dem. Möjligen är den elektriska versionen som jag nyligen körde lite snabbare med korrigeringarna i besvärligt underlag

Haldexsystemet fördelar kraften där den behövs. I torrt väglag är det 90 drivning fram, men när man hamnar i kris fördelas kraften. Den extremaste varianten har 85 procent drivning på ett av drivhjulen och 5 procent på de tre övriga.

Country tourer har fått några flera centimeter i höjd markfrigång, påklistrade skärmkanter i plats. Den får dra hela 500 kg mer med bromsat släp för att locka husvagns - och hästägare!

Men i övrigt är det samma bil som vanliga kombin. Det påminner mycket om huvudkonkurrenterna Volkswagens Passat Alltrack och Volvo V70 XC.

På förarplats går tankarna till Saab 9-5 som tyvärr inte fick en ärlig chans. Det är cockpitkänsla med digitaliserad instrumentpanel. Den stora touch-screenskärmen har all möjlig information, förutom navigering. Det som drar ner betyget är lite för mycket plast i dörrar och mittkonsoll.

Det är lätt att hitta en bra sittställning och inga problem att få plats, tre personer i baksätet är inga problem och lastutrymmet är större än hos konkurrenter

Ett tryck i sportläget och plötsligt blir den en varg i fårakläder. Chassiet blir styvare och gasresponsen kvickare.

Efter några varv på isbanan byter vi till den modell som Opel hoppas bli en vinnare på företagssidan. Under huven sitter en tvåliters diesel med låga 99 gram koldioxid i utsläpp (Opel/GM är världsbäst i storleksklassen) som dessutom är miljöklassad. Men den finns förstås inte med fyrhjulsdrift, går bara att få med en manuell växellåda och dessutom endast i kombiversionen.

Det bästa med snål-Insignian är bränsleförbrukningen. Vi nådde ganska precis ner till en halv liter med tre personer i bilen.

Opel står onekligen inför en stor utmaning som kanske framförallt om att renodla varumärket. Tyvärr har Opel ett lite skamfilat rykte och det blir också en utmaning att ändra på det. GM har gett grönt ljus för en rejäl satsning framöver,

– Vi har mycket på gång och det känns nu som att vi går mot en spännande framtid efter några tuffa år. Hos våra ägare GM vill man nu renodla Opel i Europa, bland annat genom att ta bort Chevrolet där flera modeller konkurrerar med våra, säger Annicka Troedsson PR-chef hos Opel Sverige.

Fakta Opel Insignia Country Tourer

Pris: 320 000 kr (med businesspaket) Instegspriset 1,6 lit bensin 237 900 kr utan fyrhjulsdrift

Motor: 4-cyl diesel 2 lit . Effekt 163 hk. Vridmoment 350 Nm

Drivning: Fyrhjulsdrift. 6-växl manuell

Bränsleförbrukning: 6,2 lit/100 km blandad körning (fabrikens uppgift)

Prestanda: Acceleration 0-100 km/tim 10,5 sek. Toppfart 210 km/tim

Vikt: 1843 kg (tjänstevikt). Max dragvikt 2100 kg med vanlig handbroms. 2000 kg med elhandbroms.

Mått: Längd 491, bredd 185 och höjd 1520 cm

Miljö: 164 gram CO2/km

Garantier: 5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 rostskydd. 1 år assistans

Konkurrenter: VW Passat Alltrack (177 hk) 322 000 kr, Volvo XC 70 AWD (163 hk) 359 400 kr

Mer läsning

Annons