Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så bra är nya Auris

/
  • En kromad dekal i det övre hörnet på framskärmarna är det enda som avslöjar att det är en hybridbil.
  • Drivlinan i nya Auris är densamma som i Toyota Pris. Växelspaken och växlingsfunktionen känner alla Priusägare snabbt igen.
  • Interiören känns ombonad nya Auris.
  • Nya Auris har fått ett tuffare utseende och ska på allvar ta upp kampen i den tuffa golfklassen.
  • Markfrigången är endast 13 centimeter.
  • Efter 15 mils körning i utkanterna och inne i centrala Lissabon drog hybridmodellen 0,43 liter/milen. En riktigt bra siffra.

Allehanda var med på världspremiären av Toyota Auris som aspirerar på toppen av stentuffa golfklassen.

Annons

Vi lämnar Sverige och svinkylan. Det är 15 grader varmt i luften när vi landar i Lissabon. Testbilarna står uppradade längs strandvägen, norr om huvudstaden. Portugal är ett land i kris med hög arbetslöshet. Högskoleutbildade ingenjörer flyttar till Brasilien och den gamla kolonin Angola, berättar en kvinna under dagens andra fikastopp.

Men landet bjuder på härliga bilvägar. Vi väljer hybridversionen på det första körpasset. Den har identisk lika drivsystem som storsäljaren Prius.

Utseendemässigt är det nästan omöjligt att se skillnad mellan medlemmarna i Aurisfamiljen. Endast några små diskreta skyltar på bakluckan och i hörnen på framskärmarna skvallrar om att det är en hybridbil som vi kör.

Auris är utvecklad för den europeiska marknaden och byggs i England tillsammans med Avensismodellen. Den stora nyheten är att Auris har fått en helt ny utvändig design, totalt olik den gamla. Fronten signalerar starten för kommande Toyotamodeller. Den är enkelt förklarat mer uppkäftig.

På avstånd lägger man snabbt märke till den låga markfrigången. Nya Auris är sänkt med 5,5 centimeter och har bara 13 centimeter i markfrigång. Det rimmar dåligt med gamla Auris som är en populär bil bland äldre bilägare därför att den är lätt och kliva in och ur. Enligt Toyota skiljer det bara en centimeter i instegshöjd, men jag har svårt att riktigt tro på den förklaringen.

Golfklassen är stenhård, den tuffaste av alla. Nya Auris har tydliga drag från Kia, Hyundai, Golf eller varför inte nya Volvo V40. Jag är övertygad om att en vanlig bilköpare har svårt att skilja dem åt till utseendet.

Det är lätt att köra miljösmart med en hybridbil. Egentligen behövs det inga förkunskaper. Den automatiska växellådan tar smidigt hand om växlingen och fördelar kraften från elmotor och bensinmotorn via en tänkande hjärna, den så kallade invertorn.

Körningen blir mer lik eco-driving (snålkörning). En känsla av lugn sprider sig. Det är försiktiga gaspådrag för att utnyttja eldrivningen så långt som möjligt (det ska gå att köra två kilometer på ren el).

Vinsten med en hybrid är körningen i stadstrafik eftersom då kommer elen till sin verkliga rätt. Vi hamnar mitt i rusningstrafiken. Lissabonborna är på väg hem från sina jobb. Många rödljus, ofta inbromsningar men testbilen ligger stadigt kvar på samma förbrukning som på motorvägen. Det imponerar stort!

Väghållningen är förändrad, till det bättre eller sämre? Den är hårdare, på gränsen till för hård, tycker jag. Det sänkta chassiet ger kortare fjädringsväg och det betyder lite gocart-känsla. Det märks att Toyota nu nischar mot yngre grupper och vill ta bort den tråkiga gubbstämpeln,

Det blir 15 mil och en bränsleförbrukning som till slut hamnar på 0,43 liter per mil. Toyota uppger 0,37 liter i pressmaterialet. På testbilen sitter det 17-tumshjul och det drar upp förbrukningen något. Den svenska hybridmodellen får 15-tumshjul för att klara den nya miljöbilsdefinitionen som träder i kraft vid årsskiftet.

Toyota Sverige som räknar med att öka försäljningen av Auris med 20 procent nästa år till 5 000 bilar jämnt fördelade mellan hybrid, bensin (1.3 och 1.6 lit) och diesel (1.4 och 2 lit). Nästa sommar kommer också en kombiversion som Toyota hoppas bli populär på den svenska marknaden.

Jo, jag körde även dieseln (2 lit) och kom ner till 0,6 liter/mil. Bensinaren drog nästan 0,8 liter/mil. I den jämförelsen är Auris hybrid en klar vinnare. Men det bästa av allt är prissättningen. Det är samma pris för dieseln och hybriden, bra utrustad för 214 000 kronor. Ingen annan hybridbil kan matcha det priset.

– Vi har byggt hybridbilar i 20 år och eftersom vi kan bygga nya Auris med samma teknik som i Prius kan priset pressas ner, säger Bengt Dahlström informationschef på Toyota Sverige.

Aurisen är 50 000 kronor billigare än Prius. Så det är dags att skrota Priusen?

– Nej, inte alls. Priusen lägger man märke till. Den symboliserar vår framgång med hybridbilar och kommer att vara kvar ett tag till. Den riktigt miljömedvetne vill ju att det ska synas att man kör en hybridbil, säger Bengt Dahlström.

Slutbetyget för nya Auris blir godkänt. Toyota har lyckats med förvandlingsnumret att lyfta en tråkig bilmodell. Men att den skulle bli en vinnare i Golfklassen är att ta i. I den jämförelsen rankar jag rent subjektivt VW Golf, Kia Cee´d och Hyundai I30 som trevligare och mer personliga bilar.

Men som hybridbil och miljövinnare är det ingen av som slår Toyota – ännu så länge. Och i det nya miljöregelverket blir nya Auris den verkliga vinnaren.

Mer läsning

Annons