Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen påfel spår igen

/
  • Nya Peugeot 308 med en supersnål bensinmotor släpper endast ut 114 gram koldioxid per kilometer.

Annons

Regeringen vill ändra på definitionen av miljö bilar - igen!

Och återigen är man ute på helt fel spår.

När man införde den så kallade supermiljöpremien på 40 000 kronor för elbilar och hybridbilar räknade man med ett uppsving i försäljningen. I själv verket blev det tvärtom.

En elbil kostar 150 000 kronor mer än en bensinbil och en hybridbil (Toyota undantagen) kostar ännu mer, exempelvis Volvos pluginhybrid som är 200 000 dyrare än en vanlig bensinbil.

Köparna visade förstås kalla handen.

Därför har regeringen tänkt om. Professor Thomas B Johansson som leder arbetet uppger att en ny bil som släpper ut mycket koldioxid ska kunna beläggas med en avgift på upp till 40 000 kronor. Tanken är en morot till miljöbilskunden och en piska åt den som köper en törstig bensindriven bil. Så långt bra.

Men att ge en bil som drivs med el, etanol eller biogas en bonus till kunden på maximalt 48 000 kronor är lika dåligt som supermiljöpremien,

Gröna bilister rasar och det med all rätt. Det skulle behövas en premie på upp till 100 000 kronor på el - och hybridbilar för att få effekt.

Bilindustrin tänker tvärtom. De har utvecklat nya spännande bensinmotorer som släpper ut nästan lika lite koldioxid som en dieselbil. Utvecklingen går rasande snabbt.

Nyligen var jag i Frankrike och körde nya Peugeot 308 med bensinmotor som enkelt hade klarat av den gamla miljödefinitionen på 120 gram koldioxid. Det här är bara en början säger fransmännen.

I Frankrike vet bilindustrin vad som gäller. Bilar som slipper ut mycket koldioxid får en straffskatt medan bilar med låga utsläpp får en bonus skatt. Det har tvingat branschen att utveckla vanliga motorer som släpper ut mindre koldioxid. Inget fokus på etanol eller konstgjord andning åt hybridbilar.

Istället borde energiminister Anna-Karin Hatt lyssna på vad bilindustrin kan göra i stället för att följa huvudspåret att rädda den inhemska produktionen av etanol. Den har bara orsakat så stora problem för bilägarna och är ett enda stort fiasko.

Mer läsning

Annons