Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prisvärd Kuga har vuxit på längden

/
  • Dieselmotorn kommer från franska Peugeot/Citroën och är väl beprövad. Ändå drog den på tok för mycket.
  • Testbilen har panoramatak. Nackdelen är att den sänker innertaket med några centimeter.
  • Tio centimeter längre har nya Kuga blivit. Det ger mer utrymme i baksätet och i bagaget.
  • Elektrisk dörröppnare är praktiskt. Luckan kan också öppnas genom en rörelse med foten under stötfångaren.
  • Ford bygger riktigt bra bilar numera men har en bit kvar till de tyska märkena.
  • Belysningen på pedalstället är praktiskt i mörka garage.

Riktigt mycket bil för pengarna får man när man köper en Ford. Nya versionen av suven Kuga lanseras till riktigt bra pris.
Vi har testat den fyrhjulsdrivna modellen med en dieselmotor som tyvärr får en stor plump i vårt protokoll.

Annons

2008 gjorde Kuga premiär. Kuga är en suv i mellanklassen och är nära släkt med Ford C-Max och Focus. Från början byggdes den i en gemensam plattform med Volvo XC60. Motorer, drivlina och hjulupphängning har mycket gemensamt. Den stora skillnaden var att Kugan upplevdes som mer kompakt.

Ny Kuga har blivit längre, nästan tio centimeter. Och den har fått bättre innerutrymmen, något som vi verkligen uppskattade under resan ner till Skåne. Genom att den blivit längre har också bagageutrymmet fått större volym. Det var inga problem att lasta vår tävlingscykel ovanpå bagaget för fem personer.

Jag såg att man kan köpa en framhjulsdriven Kuga med 1,6 liters bensinmotor för strax över 200 000 kronor. Hur Ford kan räkna hem bilen med vinst är svår att förstå. Testbilen som vi kör har ett listpris på 258 000 kronor och då finns Fords egen fyrhjulsdrivning med möjlighet att dra släp på 2,1 ton om man har ett utökat körkort (1250 kg med B-kort). För hästägare borde den versionen vara ett klart intressant alternativ.

Testbilen med tvålitersmotorn på 140 hästkrafter är utrustad med en sexväxlad manuell låda. Det finns också en 163-hästare och då kan man välja en sexstegad dubbelkopplingsväxellåda.

Fyrhjulsystemet är enkelt och påminner om svenska Haldex. Det innebär att det sköter sig helt själv och det inte går att köra med låsta diffar, lågväxel eller liknande i besvärlig terräng. I farter under 30 km/tim är det fäste och framkomlighet som gäller och det fick jag bevis på när jag testade den på en dålig skogsväg. Efter E4 anpassas systemet automatiskt till framhjulsdrift.

Växlingsrådgivaren ger signal om att jag ska lägga i den sjätte växeln redan när nar når 80 km/tim. Dieselmotorn som har sitt ursprung från franska PSA (Peugeot och Citroën) ska enligt Ford dra 6,2 liter/100 km vid blandad körning. Men det kom vi aldrig i närheten av. På långkörningen ville den ha åtta deciliter per mil, visserligen med full last. Ändå på tok för mycket.

När jag pratar med Ford informationschef Ola Norberg får jag förklaringen att testbilen är en förseriebil och att man har ändrat på programvaran i motorn efter att man upptäckt en hög förbrukning.

Jag har ingen anledning att betvivla svaret eftersom samma motor används av Volvo och i de franska märkena.

Hur är den då att köra?

Det känns tryggt. Förarmiljön har blivit bättre eftersom det nu är längre sittdyna i stolen. Den spontana känslan är att den har blivit tystare (har även provåkt den gamla modellen). Men ett vindläckage i vänster bakdörr drar ner betyget.

Intrycket är att den gillar alla typer av underlag. Kraften från den råstarka dieselmotorn ger ett lugn i omkörningarna. En smart grej är att man kan öppna bagageluckan utan att släppa det man har i sina händer. Luckan öppnas genom en rörelse med foten under stötfångaren.

Ford bygger riktigt bra bilar numera. Inte samma klass (för mycket plastdetaljer) som de tyska märkena och därför är det svårt att finna den där riktiga "jag vill ha-känslan".

Men sammantaget tycker jag att Kugan ger tillbaka mycket för pengarna. För en Volvo XC60 med ungefär samma utrustningsnivå får man plussa på minst 100 000 kronor. Jag får medhåll av två Kuga-ägare som spontant bara vill ge positiva omdömen om sina bilar. Mitt slutomdöme blir en stark trea på en femgradig skala, bra jobbat Ford.

■ Fakta: Ford Kuga 2.0 TDCi AWD

Pris: 258 000 kronor

Motor: 4-cyl diisel 2 lit. Effekt 140 hk. Vridmoment 320 Nm

Drivning: Manuell växellåda 6-växl. Fyrhjulsdrift

Bränsleförbrukning: 6,2 liter/100 km vid blandad körning (fabrikens uppgift)

Prestanda: Acceleration 0-100 km/tim 11.2 sek. Toppfart 187 km/tim

Vikt: 1763 kg (tjänstevikt). Max dragvikt 2100 kg. 1250 kg med B-kort

Mått: Längd 452, bredd 184 och höjd 171 cm

Miljö: 162 gram CO2/km

Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

Mer läsning

Annons