Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lillmercan blir en stark utmanare till Volvo V40

/
  • Växelspaken sitter på rattstången där man normalt hittar reglaget för vindrutetorkare och andra funktioner. Lite ovant i början när jag råkade ut för ett regn...
  • Nya A-klass, eller W 176 på Mercedesspråk, har fått ett helt nytt utseende. Till det bättre, tycker Allehanda medias Ola Thelberg.
  • Testbilen är extrautrustad med lädersäten. En plumpen i protokollet är tryckfunktionerna för värme och ventilation. De är svåra att hitta (för små) och dessutom dåligt belysta.
  • Dieselmotorn på 1,6 liter har gått om kraft och tuffar på bra i 2000 varv/minut i 110 km/tim vilket ger en låg bränsleförbrukning.
  • Lull-lull. Eller vad sägs som belysta Mercedesemblem i insteget.
  • Visst påminnner den om nya Audi A3, eller VW Golf, eller..?
  • Varning för medtrafikanter eller husväggar. En gul lampa tänds i backspeglarna när man kommer för nära.
  • Växelspaken sitter på rattstången där man normalt hittar reglaget för vindrutetorkare och andra funktioner. Lite ovant i början när jag råkade ut för ett regn...
  • Nya A-klass, eller W 176 på Mercedesspråk, har fått ett helt nytt utseende. Till det bättre, tycker Allehanda medias Ola Thelberg.
  • Testbilen är extrautrustad med lädersäten. En plumpen i protokollet är tryckfunktionerna för värme och ventilation. De är svåra att hitta (för små) och dessutom dåligt belysta.
  • Dieselmotorn på 1,6 liter har gått om kraft och tuffar på bra i 2000 varv/minut i 110 km/tim vilket ger en låg bränsleförbrukning.
  • Lull-lull. Eller vad sägs som belysta Mercedesemblem i insteget.
  • Visst påminnner den om nya Audi A3, eller VW Golf, eller..?
  • Varning för medtrafikanter eller husväggar. En gul lampa tänds i backspeglarna när man kommer för nära.

Vilket förvandlingsnummer!

Det handlar om minstingen i mercedesfamiljen, lilla A-klass, som vuxit på längden, fått lägre profil och ett mer tilltalande utseende.

Allehanda.se har kört Mercedes utmanare till Audi A3, Volkswagens Golf, BMW 1-serien och Volvos nya V40.

Annons

Mercedes lilla A-klass fick en tuff start i livet. Efter att bilen vält i ett undanmanöverprov av Robert Collin, då på Teknikens Värld, 1997, tvingades Mercedes bygga om bilen och utrusta den med antisladd som standard. Missen kostades Mercedes hundratals miljoner och ett dåligt rykte.

Robert berättade en gång för mig hur det gick till. Mercedes ville inte erkänna att det gått fel och menade att testet var riggat och att det inte alls var något fel på bilen. Mercedes-Benz fick dock snabbt svälja sin stolthet efter att även tyska biltidningar gjort om testet med samma vingliga resultat. Det slutade med att Mercedes högsta ledning bad Robert om ursäkt.

Med den händelsen i bagaget så förstår man att Mercedes numera inte lämnar något åt slumpen vilket man sannerligen inte har gjort med nya A-klass.

Andra generationens A-klass började säljas i september 2004 och har bedömts som en mycket mer lyckad småbil än föregångaren med bland annat god komfort och fina köregenskaper. Den kallades lite skämtsamt för höghuset på grund av sitt utseende eftersom den var kort, endast 3,6 meter och byggd på höjden.

Nya A-klass är hela 41 centimeter längre än föregångaren, kanske nytt rekord för en och samma bilmodell. Den är dessutom lägre och utseendet påminner om en korsning mellan Audi A3 i och BMW 1-serien.

Jag kliver in, eller rättare sagt fäller ihop mina 187 centimeter. Nu börjar det märkas att det är en liten bil, faktiskt mindre i insteget än nya Golf som jag nyligen har kört. På resan hem från Stockholm är vi lastade med fyra fullvuxna män. Mina kompisar i baksätet får plats, utan att klaga.

Inredningen känns på gränsen till lyxig, mycket läder i den extrautrustade testbilen. Jag ställer in stolen i bottenläget och efter någon timmes körning blir det jobbigt att köra med vänsterfoten i ett v-läge. Hittar en lucka till vänster om bromspedalen och sträcker ut den. Det är ingen optimal körställning på långkörning.

Testbilen har en liten dieselmotor på 1,8 liter som ger 109 hästkrafter Bränsleförbrukningen anges till .4,1 liter/100 km landsvägskörning) och det motsvarar 116 gram koldioxid/km. Det betyder att bilen kvalar in som miljöbil i nuvarande regler, som löper ut vid årsskiftet. På min långresa drog den ganska precis en halv liter per mil med fyra personer vilket är fullt godkänt. I blandad körning hamnade jag på nästan 7 lit/100 km, en bra bit ifrån vad Mercedes uppger (4,4 lit).

Växellådanan är en automatisk så kallade dubbelkoppligslåda med sju växlar. växellåda. Den går att växla manuellt med så paddlar"på ratten. Vill man kör i automatläge så är det vara att lägga i D och köra i väg. När jag första gången ska iväg så blir jag stående någon minut, hittar inte spake. Det visar sig att den sitter på rattstången där man normalt hittar reglaget för vindrutetorkare och andra funktioner. Jag vänjer mig och efter några dar så känns det som en bekväm lösning.

Jag gillar inte tryckfunktionerna för värme och ventilation. De är svåra att hitta (för små) och dessutom dåligt belystas.

Noterar att Mercedes nu kommer med integrerade stolar där nackstödet är inbyggt. Fördelen med det är att de bakre passagerarna får mer utrymme för benen. Testbilen är extrautrustade med Pre-safe, som i en kritisk situation automatiskt stänger fönster, sollucka, sträcker bälten och rätar upp framstolar.

Billigaste versionen, bensindrivna A180 med 122 hk med manuell sexväxlad växellåda, kostar från 214 900 kronor. Då ingår alufälgar, ac och stereo med sex högtalare, usb-anslutning och blåtand. Billigaste dieseln börjar på 229 900 kronor. Prisbilden borde locka många intresserade till Mercedes bilhallar.

Sammantaget är nya A-klass en riktigt bra bil. Det blir ett högt betyg.

Mer läsning

Annons