Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färsk rapport från första provkörningen av Volvo V 90 i Spanien: "Bland det bästa jag kört"

Mittmedias Ola Thelberg är på plats i Malaga för den första provkörningen i nya Volvo V 90. Här kommer den första rapporten.

Annons

Hur är läget?

– Tack bara bra efter en intensiv dag som började tidigt i morse med flyg från Arlanda. Vi har hunnit med 30 mils körning i lyxversionen D5 med dieseln på hela 235 hästkrafter. Det blev också några mil med bensinaren T 6 med 325 hästar under huven.

Första intrycket?

– Volvo imponerar stort med bra väghållning i världsklass. Det är bland det bästa jag har kört. Snygga detaljlösningar och design. Suveräna stolar och lite inträngande ljud från de stora 20-tumshjulen.

Mycket kraft?

– Volvo har lyckats jättebra med sina svenskbyggda motorer. De förenar hög effekt med låg bränsleförbrukning och låga miljöutsläpp. En vinnande formel i dag. Volvo vill kriga bland de allra bästa i premiumklassen och då måste det vara många hästkrafter. Konkurrenterna heter ju Mercedes C – och E-class, Audi A5 och BMW 5-serie.

Ny Volvo V 90 ska tävla mot de tyska premiumärkena.

Hur viktig är nya V 90 för Volvo?

–Jätteviktig, framförallt på den svenska marknaden. Volvo vill ju att den ska ta över efter V 70-modellen som landets mest sålda bil. De räknar med lika många sålda V 90. Lite väl optimistiskt.

Klarar dom det?

–Jag är tveksam. Tror knappast att en barnfamilj lägger 430 000 kronor på testbilen som vi körde i dag. De lär vänta några år när bättre begagnade dyker upp. Dessutom får man mycket mer för pengarna om man exempelvis väljer en Volkswagen Passat. Men Volvo har ett bra andrahansvärde.

Vem köper den?

– I början blir det mest företagskunder. Volvo räknar med 70 procent. Förstås en och annan privatkund som prioriterar bilköpet före annat. För att locka in företagskunderna kommer en nedskalad modell utan fyrhjulsdrift och manuell växellåda till ett riktigt bra pris, 319 000 kronor. Men den finns inte här för provkörning.

Riktigt bra med plats i baksätet i V 90, tycker Ola Thelberg.

Vilka modeller får ni köra?

– De dyrare modellerna, en gammal volvostrategi för att förstärka intrycket hos oss motorjournalister. Här finns bara den starkaste dieseln D5 och bensinaren T6. Det kommer också en D4 på 185 hk och en T5 på 265 hk. Volvo kommer också med en plug in hybrid (T8) längre fram i höst. Vi får också se en ren elbil på samma plattform 2019.

Några tekniska nyheter?

– Det mesta känns igen från XC 90 som vi körde ifjol vid den här tidpunkten. På motorsidan kommer en nyhet, Power puls. Det är luft som pumpas in i turbon från en liten kompressor. Det ger lite bättre acceleration. Säkerheten är extremt hög. V 90 fick det hittills bästa resultatet i Euro N-cap. Autobromsen har utvecklats och nu aktiveras systemet även för stora djur (älgar). Den bromsar in 15 km/tim innan förare hinner reagerar för älgen.

Pratas det om deras reklamfilm med Zlatan?

– En stor snackis hos oss alla. Men Volvo tiger som muren hur mycket de har fått betala. Det ryktas om sjusiffriga belopp. En kollega från Stockholm berättade att det stod en V 90 på parkeringen utanför Zlatanas lägenhet i måndags...

Mer läsning