Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motivation viktigare än betyg

Elevers motivation är viktigare än mätningar och betyg, tycker Peyman Vahedi på Ådalsskolan. Därför uppmuntrar han fler lärare att utveckla pedagogiken.

Annons

Kan det bli aktuellt för fler lärare och ämnen på Ådalsskolan?

– Det avgör undervisande lärarna, mitt jobb är att ge dem tiden och utmana tankarna. En skicklig lärare ifrågasätter alltid varför ett visst arbetssätt används. Grundtanken ska alltid vara "hur får jag bästa möjliga lärande" ur en situation.

När är det viktigt med utantillinlärning och när är det mindre viktigt?

– Det finns en myt att fakta inte behövs, det stämmer inte. För att göra information till kunskap behövs filter, källkritik och andra verktyg och dessa kommer till viss del med hjälp av en del grundfakta.

– Men att fälla elever eller generationer på grund av faktadetaljer eller tillfälliga formsvackor, såsom betygssystemet idag är utformad, är helt verklighetsfrämmande. Naturligtvis ska en pilot ha en hel del i ryggmärgen och inte behöva googla mitt i flygningen. Men samma pilot kan ju också snabbt anpassa sig till ny cockpit när grundkunskaperna finns. 

Googla fram svaren och ingen tidsgräns, hur tänker du kring kritiken mot detta?

– Min erfarenhet pekar mot att elever som säger att de inte behöver lära sig allting för att man kan googla, sällan googlar. Det bottnar i intresset för lärande. Om du kan 9 av 10 svar, så är det inte jobbigt att googla en gång. Men om du ska googla 9 svar, då är min erfarenhet att eleven hellre skippar hela uppgiften.

– Lyckas vi skapa motivation hos eleverna är nästan all denna diskussion om mätningar och betyg helt irrelevant.

Annons