Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Moforsenbrons stängning hotar lokalt jordbruk: "Det kostar pengar och tar tid"

I Sorte, Resele, driver Jeanette Jonsson och Kent Nilsson ett jordbruk. Men sedan Moforsenbron stängdes i somras har det blivit besvärligt. De har fått en flera mil lång omväg till åkermarken på andra sidan älven.

Paret har bott i Sorte i tolv år. De jobbar heltid och driver ett jordbruk med lammproduktion vid sidan om. De 70 tackorna har de i fårhuset hemma på gården. Men åkermarken, på sju hektar, ligger i grannbyn Tängsta. Dit är det bara 2,5 kilometer. Men sedan Moforsenbron stängdes i augusti måste de åka omvägen över Myre.

– Tidigare hade vi 2,5 kilometer till åkermarken. Nu är det 14 kilometer enkel väg. Det kostar pengar, men det tar också mycket tid. Och det är tid som vi inte har, säger Kent Nilsson.

I Resele har man länge väntat på besked om hur det ska bli med bron. Sollefteå kommun stängde den akut i augusti och något beslut om bron ska renoveras eller rivas har man ännu inte fattat.

– När vi beslutade att satsa på lammproduktion så var bron öppen. Vi hade aldrig gjort det här om vi vetat att bron ska stängas. Vi måste ha tillgång till höet från åkermarken. Men det blir ett väldigt dyrt hö, säger Kent och Jeanette.

Kent Nilsson jobbar till vardags på NCC roads med vägunderhåll. Han har i många år arbetat även åt Trafikverket och Svevia och han är inte imponerad över det underhåll som Moforsenbron fått.

– Under mina år på Trafikverket och Svevia utförde vi en del brounderhåll åt Sollefteå kommun. Men det var bara Sollefteåbron, bron över Faxälven i Långsele och bron över Bruksån. Här var vi aldrig, berättar han.

Paret har heller aldrig sett något underhåll av bron.

– Det är skamligt hur illa underhållet är skött.

Trafiken över bron är ganska omfattande. Så sent som sommaren 2014 genomfördes en trafikmätning. Under perioden 6 juni till den 24 juni passerade 2 020 fordon på bron varav 48 var tung trafik.

– Jag tror inte att det var lastbilar, det var förmodligen traktorer, säger Kent Nilsson.

Kommunens tjänstmän har utrett brons framtid sedan i somras. I mitten av den här månaden är det meningen att samhällsutvecklingsutskottet ska ta ställning.

– En utredning säger att det ska kosta nio miljoner kronor att renovera bron. Men ingenstans i utredningen står det att allt måste göras på en gång. Det akuta är räcket och det kan inte bli dyrt, tror Kent och Jeanette.

I Resele är den stängda Moforsenbron det stora samtalsämnet sedan i somras. Många ser en permanent stängning som ett hot mot byns möjligheter att fortsätta utvecklas.

– Ett företag på andra sidan har redan flyttat.