Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modo har vänt trenden

Publiken sviker elitserien och Sveriges bästa hockeyliga har tappat cirka 13 procent av åskådarna jämfört med förra säsongen.

Men det finns klubbar som vänt trenden. Som Modo Hockey som sensationellt är trea i elitseriens publikliga.

– Med framgång och bra spel kommer publiken, säger klubbdirektören Anders Trollsås.

Annons

Storklubbar som Färjestad, Frölunda, Linköping och AIK som också har stora upptagningsområden har problem den här säsongen. Frölunda har tappat 2000 åskådare i snitt, Linköping cirka 900, AIK över 1100 besökare och Färjestad cirka 700. Stora tapp. AIK och Frölunda har tappat över 20 procent jämfört med förra säsongen.

Modo, tillsammans med Luleå (där ökningen är marginell) är enda lagen som lyckats locka mer publik jämfört med förra säsongen.

– Vi har alltså gått upp med över tio procent och det ska man se i ljuset av att vi faktiskt sålt 250 säsongskort färre jämfört med förra säsongen. Men vi spelar en attraktiv ishockey och ligger bra till i serien och det gör att folk blir nyfikna på oss, säger Trollsås.

Men varför sjunker publiksnittet i elitserien?

– Jag tror att det är en allmän trend. Vi har tidsbrist i samhället men också handlar det om att vi trots allt är inne i en lågkonjunktur.

Ändå har Modo Hockey 10,15 procent av kommunens invånare på matcherna.

– Ja, det är oerhört imponerande.

Har ni ändrat biljettpriserna?

– Nej, de ligger på ungefär samma nivå som förra säsongen. Vi har lite olika kategorier, säger Trollsås.

Hur ligger ni till jämfört med hur ni budgeterat?

– Bra, vi ligger i nivå.

I denna försäljning finns också de 4000 biljetter Peter Forsberg köpte medräknade?

– Ja, självklart. Om han fick rabatt? Ja, jag kan lova att alla som köper 4000 biljetter får en rabatt, säger Trollsås och skrattar.

Har Alexander Steens inträde i laget påverkat publiksnittet?

– Det är klart att vi kan tillskriva Alexander en del, det är sannolikt en del av effekten. Det blir ju också roligare att gå på hockey då vi vinner matcher, även om det inte är hela sanningen.

– Vi har jobbat hårt med kampanjen "Sjätte utespelaren" och den har fungerat bra. Vi hade nästan lapp på luckan när vi mötte Frölunda i mitten på oktober och det är fantastiskt bra.

Ni har många lördagsmatcher med matchstart 18.30, är det en medveten strategi?

– Ja, men vi skulle behöva gå mot en större blandning. Just nu har vi för få matchstarter klockan 16 och det gör det svårt att göra bra familjeföreställningar.

Till sist, diskuterar ni den vikande publiktillströmningen inom Hockeyligan?

– Ja, det är klart och det vi diskuterat handlar om tidsbrist och lågkonjunktur, säger Anders Trollsås.

Fotnot: Modo har den här säsongen ett publiksnitt på 6299 åskådare. Förra säsongen var snittet vid den här tiden 6119. Det är en ökning med tre procent. Timrå har i år 4523 åskådare, vilket innebär ett publiktapp på 172 åskådare (3,8 procent).

Annons