Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilannonser i fokus för Facebook

Annons

Efter en stark rapport senast har förväntningarna vuxit inför Facebooks kvartalsrapport på onsdag. Marknaden vill främst se ytterligare bevis på att bolaget fått snurr på mobilannonseringen.

Under andra kvartalet började annonsintäkterna ta fart. Siffrorna visade att det sociala nätverket har börjat dra nytta av att allt fler användare går över till smarta mobiltelefoner.

Aktiekursen har fördubblats under det senaste kvartalet och värderingen indikerar nu att Facebook ska överträffa marknadens förväntningar.

Intäkterna från mobilannonser kommer att stå i centrum för uppmärksamheten. Analytiker väntar sig att mobilintäkterna minst kommer att femfaldigas jämfört med motsvarande period förra året. Prognoserna sträcker sig mellan 760 och 840 miljoner dollar.

När Facebook börsintroducerades i maj 2012 kostade en aktie 38 dollar, vilket värderade hela bolaget till 104 miljarder dollar, cirka 660 miljarder kronor. Börsintroduktionen plågades av tekniska problem och aktien hade efter några månader tappat halva värdet. Men kursen har sedan dess repat sig och står nu i 52 dollar. Även konkurrenten Twitter är på väg in på börsen, men den introduktionen sägs värdera bolaget till mer blygsamma 11 miljarder dollar.

Mer läsning

Annons