Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miva: Svårt hitta stora ytor för de mobila återvinningscentralerna

REPLIK.

Svar till Bengt Rönnqvist, ”Försämring för oss utanför serviceorter”, Ordet fritt 1 mars.

Avfall kommer alltid att uppstå och även om vi är bra på att återvinna och återanvända, så kommer vi i framtiden att se en ännu större utsortering av vårt grovavfall. Det är en av anledningarna till att Miva beslutat se över systemet med mobil återvinningscentral.

Redan i dag har vi platsbrist för den mobila återvinningscentralen på vissa orter, speciellt utanför serviceorterna. Det är svårt att hitta tillgängliga och tillräckligt stora ytor, som privata markägare dessutom ska vara intresserade av att upplåta för detta ändamål. Är detta problem i dag vet vi vad som väntar oss när utsorteringen ökar och mer utrymme krävs.

Läs också (insändare): Samma solidariska Miva-princip borde även gälla för vägarna

En annan viktig anledning handlar om säkerhet och transporteffektivitet. Den mobila återvinningscentralen placeras i dag på platser utan inhängning där containrarna ställs på marken. Generellt är det svårt att fylla dem effektivt och kunder har många gånger problem att lämna sitt avfall. Sammantaget utgör det en riskabel miljö för både kunder och personal.

Som en konsekvens av att de mobila återvinningscentralerna ersätts av fasta sådana på serviceorterna vet vi att vissa kunder får längre till en återvinningscentral. I gengäld gör etablering på serviceorterna att det är lättare att lämna avfall när man passerar serviceorten eller i anslutning till andra ärenden. Att lämna grovavfall blir inte en isolerad aktivitet vid ett par tillfällen varje år. Dessutom blir det både säkrare och lättare att lämna avfallet med exempelvis en nivåskillnad mellan fordon och plats dit avfallet ska slängas.

Läs också (insändare): Miva: Va-avgiften tar inte hänsyn till var du bor

Våra undersökningar visar också att en majoritet av kunderna på serviceorterna med omland vill ha fasta återvinningscentraler på serviceorterna som är öppna en dag i veckan i stället för dagens mobila system. Vår senaste kundundersökning visar också att det mobila systemet har betydligt lägre nöjdhet än Må återvinningscentral med sina 99 procent nöjda kunder. Vi vill uppnå samma nivå på alla våra återvinningscentraler i hela kommunen och erbjuda möjlighet att slänga hushållets grovavfall på fem olika platser varje vecka, året runt.

Lars Westberg

Kommunikationsansvarig

Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB

■■ För fler insändare, klicka här.

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel