Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miva ska inte jäklas med medborgarna

Landets kommuner finns inte till för att driva affärsverksamhet, men de flesta gör det ändå.

Annons

Vissa samhällsviktiga grundfunktioner sköts av kommunala bolag, som är underställda politiker som i sin tur agerar utifrån det mandat som väljarna ger dem.

Även om gränserna för hur stora friheter enskilda bolag kan ta sig är i viss mening är förhandlingsbara, finns alltid det grundläggande samhällsuppdraget där i botten. I relation till kommunens egna bolag är vi inte enbart kunder, vi är också medborgare.

Precis som alla andra företag måste de kommunala bolagen ta betalt, men ren småaktighet bör i möjligaste mån undvikas. Men kan dock fråga sig om denna elementära insikt finns hos Miva, Örnsköldsviks kommunala vatten- och avloppsföretag.

I helgen kunde allehanda.se rapportera om en man som äger ett nedgånget hus i Kubbe. Huset har saknat vatten i 30 år men likväl tvingas ägaren betala grundavgiften för vatten, en kostnad på drygt 4 000 kronor om året. Detta trots att vattenmätaren ligger lös på diskbänken.

Allehanda.se har även rapporterat om en annan kommunmedborgare som upplever sig orättvist behandlad av Miva. Kommunens bolag tvingar mannen att betala för rensningen av en spolbrunn. Anledningen är att brunnen hade placerats på tomten. Nu begär man att husägaren ska betala för den rensning som Miva har beställt.

I båda dessa två fallen har Miva kört över husägarna och sedan argumenterat för att man har agerat helt korrekt.

Man kan dock verkligen fråga sig om inte en mer tillmötesgående attityd hade varit att föredra. Miva borde tänka på sitt anseende och sitt uppdrag. Det finns inget egenvärde i att smälla vanliga husägare på fingrarna bara för att man kan.