Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minskad förlust för Sony Ericsson

Annons

Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson redovisar en förlust före skatt på 190 miljoner euro för fjolårets fjärde kvartal. Under samma kvartal året före gjorde bolaget en förlust på 261 miljoner euro.

Analytiker hade i snitt räknat med en förlust före skatt på 194 miljoner euro enligt en sammanställning av prognoser gjord av Reuters.

Det väsentliga i rapporten är att förlusten är lägre än väntat, enligt Håkan Wranne, telekomanalytiker på Swedbank.

Det är ett fall framåt, säger han till TT.

Bolaget har nu gjort förlust sex kvartal i rad. Då är det viktigt att resultatet börjar gå åt rätt håll och det är viktigt för uthålligheten, menar Wranne som dock inte ser några omedelbara positiva utsikter.

Vi ser ingen ljusning, bolaget tappar fortfarande marknadsandelar.

Nettoförsäljningen föll från 2 914 miljoner till 1 750 miljoner euro, vilket kan jämföras med väntade 1 889 miljoner euro.

Snittpriset för bolagets lurar (ASP) sjönk från 121 euro till 120 euro, mot väntade 118 euro.

Under fjärde kvartalet levererade Sony Ericsson 14,6 miljoner telefoner, vilket kan jämföras med 24,2 miljoner telefoner under fjärde kvartalet 2008.

Bolagets vd Bert Nordberg förklarar den positiva resultatutvecklingen med en förnyad produktportfölj.

Fortsatta besparingsåtgärder är enligt Nordberg nödvändiga för att skapa en mer effektiv och konkurrenskraftig mobiltelefontillverkare.

2010 kommer enligt Nordberg vara fortsatt utmanande eftersom besparingsåtgärderna inte får full effekt förrän under andra halvan av året.

"Emellertid är vi övertygade om att vår verksamhet är på rätt spår", skriver Nordberg i rapporten.

Sony Ericsson räknar med att den globala mobiltelefontillverkaren sjönk 8 procent till 1,1 miljarder enheter under 2009. Sin egen marknadsandel beräknar bolaget till omkring 5 procent.

Räknat i enheter tror Sony Ericsson på en marginell tillväxt på mobiltelefonmarknaden 2010 jämfört med året före.