Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljardbärgning går på försäkringen

Annons

Upprätningen av Costa Concordia är bara början på en halvårslång skrotningsprocess. Prislapp: över sju miljarder kronor.

32 människor dog i haveriet, men såväl fartygsägarna som den lilla italienska ön Giglio har hämtat sig efter katastrofen.

Efter ett vilt oväder under natten kom bärgningen av det havererade kryssningsfartyget i gång klockan 9 på måndagsmorgonen. Med en dragkraft om 6 000 ton fick bogserpråmar Concordia att släppa från de undervattensklippor hon geggat ned sig vid under drygt ett och ett halvt år sedan olyckan.

Fartyget har legat med 65 graders slagsida, och vid lunchtid hade hon bara vänt sig uppåt med 3 grader. Men i och med att hon var loss från havsbottnen var en kritisk punkt passerad.

"Från och med nu väntar sig teknikerna att rotationen kan fortsätta med en successivt minskande dragkraft", förklarade bärgningskonsortiet Titan Micoperi, refererat av brittiska The Guardian.

Om allt fortsätter att gå enligt plan ska Concordia stabiliseras och lappas ihop under vintern, för att i vår klara en cirka tio landmil lång färd till Civitavecchia, hamnstaden nordväst om Rom. Det är en de tänkbara platserna för att hugga fartyget till skrot.

Prislappen för olyckan väntas sluta på över 800 miljoner euro, över 7 miljarder kronor, varav bärgningen går loss på cirka 600 miljoner euro.

Costa Crociere ägs i sin tur av amerikanska Carnival. Den Floridabaserade kryssningsbjässen har lugnat marknaden med att "i stort sett alla" kostnader täcks av försäkringar.

Mer läsning

Annons