Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mest sålda supermiljöbilen riskerar bli ikappåkt

Den är Sverige mest sålda supermiljöbil och har blivit en megasuccé för den svenska importören.
Men konkurrenterna flåsar i nacken. Därför har Mitsubishi Outlander PHEV fått en ansiktslyftning.
Mycket talar för att den populära japanen riskerar att bli ikappåkt. Det kan vi konstatera efter en vecka med uppdaterade Outlander PHEV.

Det har gått ganska precis två år sedan jag körde den första versionen. Minns att det var en hög bränsleförbrukning, tre gånger högre än vad Mitsubishi uppgav. Och att proppen gick sönder i garageuttaget.

Supermiljöbilen gillade inte minusgrader och bensinmotorn gick i gång redan efter några kilometer.

När det gäller bränsleförbrukningen i nya PHEV har det inte hänt något alls, trots att Mitsubishi har finputsat tekniken.

Under testveckan drog den 0,9 liter per mil. Det är en erfarenhet som jag delar med många Outlanderförare. En av dem berättade för mig att han kör 4000 mil per år i tjänsten och snittar 0,8 liter per mil. Ljusår från de 0,18 liter som Mitsubishi gärna framhåller i sin marknadsföring.

Vad är då nytt med nya Outlander? Designen har fått en översyn med ny front och aktern har gjorts om. Hjulupphängningen har förfinast, chassiet har styvats upp, glasrutorna har fått nytt ljudisolerande material och stolarna är uppgraderade.

Mitsubishi hoppas att resultatet blir en tystare bil som är skönare att åka i. På den punkten har jag ingen uppfattning om.

Bland nyheterna finns en ny eluppvärmd ratt, LED-innerbelysning, vidare en 360-graders backkamera och en del uppdaterade smådetaljer.

Mitsubishi använder en teknik som påminner om Toyotas klassiska hybridteknik. Skillnaden är att outlandern har fyrhjulsdrivning från två elmotorer monterade fram och bak. Det är elmotorerna som sköter framdrivningen där bensinmotorns uppgift är att ladda batteriet, likt en stor batteriladdare. Men den tar ensam hand om drivningen vid farter över 120 km/tim då elmotorerna får vila.

Är man en duktig miljövän ska det går att komma ner till en förbrukning på knappt två deciliter per mil. Till det tillkommer elkostnaden för att ladda batteriet, det blir cirka 2 kronor per mil, totalt cirka 5 kronor/mil.

Men det känns som en glädjekalkyl.

Det är enkelt att följa hur drivsystemet arbetar på instrumentpanelen och även i färddatorn. Vid starter och kortare körning fungerar eldriften. Sköter jag elladdningen från mitt 10 amperes garageuttag (det tar cirka 5 timmar) klarar vi några kilometer utan att bensinmotorn väcks till liv.

Outlandern blir vinnare i storstadstrafik med många trafikljus. Det är där den stora vinsten finns med Mitsubishis teknik.

Men jag saknar möjligheten att enbart köra enbart på el, likt Volkswagens Passat GTE som väntas bli en stor utmanare. Den kunde jag köra i genomsnitt 2,5 mil utan att bensinmotorn startade under ungefär samma förhållanden. Med den tekniken blir man automatiskt en miljövän så länge det finns kvar energi i batteriet.

Fyrhjulsdrivningen ska tas med en nypa salt. I normala fall är det drivning på framhjulen. Vid besvärligt väglag kopplas drivningen in även på bakhjulen. Det finns alltså ingen mellanaxel som i traditionella fyrhjulsdrivna bilar.

Cirka 5700 bilar har sålts i Sverige sedan introduktionen i början av 2014 och den toppar säljstatistiken, vilet

Nästan all försäljning (99 procent) är företagskunder. Det låga förmånsvärdet på knappt 1000 kronor per månad gör nog att de allra flesta inte retar upp sig på att bränsleförbrukningen inte stämmer med verkligheten.

Till det ska räknas 5 års skattefrihet och supermiljöbonusen på 20 000 kronor som nu har minskats till hälften från årsskiftet.

Ingen tillverkare kan erbjuda en laddbar suv i den här prisklassen. Det är förstås Mitsubishi främsta säljargument.

Men hur länge?

Läs mer: Provkörning Toyota Landcruiser

Läs mer: Provkörning VW Passat GTE

Läs mer: Provkörning Opel Astra