Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mellanstadieelever får lära sig dataprogrammering

/
  • Carl Sjödin, Härnösand, Lukas Karlsson, Kramfors, Erik Waitha, Sollefteå, och Tobias Rovio, Bollstabruk, instruerar eleverna vid Kramforsskolan i programmeringsspråket Scratch.
  • Carl Sjödin visar hur man arbetar med Scratch.

Programmering är kul tycker mellanstadieeleverna på Kramforsskolan.
De introduceras nu i programmeringsspråket Scratch av elever på Ådalskolan i ett rätt speciellt samarbete.

Annons

– Jag känner inte till någon annan sådan här samverkan mellan grundskola och gymnasium, berättar Henry Åsberg, lärare på el- och energiprogrammet.

Det är eleverna på inriktningen mot datateknik som under tre veckor av sin APL, arbetsplatsförlagda lärande, får ägna sig åt pedagogik. De förklarar grunderna i Scratch för eleverna i årskurs fyra, fem och sex.

– Tillsammans med rektor Peyman Vahedi diskuterade jag först denna möjlighet. Kramforsskolans rektor Stefan Karlstedt kontaktades och var också positiv, berättar Henry Åsberg.

Man kan undra varför gymnasieelever som ska bli nätverkstekniker övar sin förmåga i att lära ut.

– En nätverkstekniker sitter inte inlåst i en skrubb. När man har gjort en installation på en arbetsplats är det mycket viktigt att också kunna förklara för de som jobbar där hur allt fungerar. Därför är detta en jättebra APL, säger Henry Åsberg.

Lukas Karlssons första tanke var att det skulle kunna vara lite jobbigt att undervisa en mellanstadieklass.

– Men det går bra och flera är jätteambitiösa. Under två, tre timmar lär vi dem grunderna för att göra ett väldigt enkelt spel, sedan får de komma på egna spel.

Scratch bygger på att man arbetar med block som på olika sätt motsvarar händelser, rörelser och som kontrollerar dessa. Eleverna får bygga en scen där olika avatarer, animerade figurer, agerar.

– Det är ett lämpligt programmeringsspråk för nybörjare. Det är lätt att komma i gång med så snart man kan läsa. Samtidigt kan det också göras avancerat, säger Henry Åsberg.

Som en förberedelse inför APL övade gymnasieeleverna med personal på Ådalsskolan. Såväl lärare som annan personal fick sätta sig på skolbänken för att lära sig Scratch.

Programmen och spelen som konstrueras kan också användas i undervisningen i olika ämnen. Henry Åsberg menar att det är nyttigt för mellanstadieelever att komma i kontakt med programmering på ett tidigt stadium.

– Då vet de vad det handlar om när de börjar på gymnasiet om några år. Både skolverket och näringslivet talar ju om att det är viktigt att få in programmering under egentligen hela grundskolan.

Annons