Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bra bild eller ett fint kort – skillnaden kan ibland vara hårfin

/
  • En tät bild där man känner spänningen. Personens kroppsspråk och ansiktsuttryck skvallrar om stor fisk.
  • Detaljer – plåta gärna detaljer. Här ett flugspö i helt fel miljö.
  • Drillning – Ganska tät actionbild som egentligen inte kräver någon förklaring. Låg vinkel.
  • Drillsnäppa på gren – G    illar att ta med det som är kring själva fisket och det som sätter extra guldkant på tillvaron.
  • Flugfiskare sittande på stol i Ljusnan. Mycket miljö men ändå mycket innehåll tack vare hans udda sätt att flugfiska på. Inte ens ryggproblem kan stoppa en inbiten fiskare.
  • Grenar i förgrunden – Glädjebild. Notera grenarna i förgrunden som hjälper till med att skapa ett rejält djup i bilden. Ett klassiskt knep!
  • I alla väder – Fel men ändå rätt.
  • Insekter - Låg vinkel och lite motljus. Ett framgångsrecept.
  • Kärlek. 10 kg lax. Hona. – Tät bild som utstrålar värme och kärlek. Inget fint kvällsljus och väljer då att göra om den till svartvitt. Färger ej nödvändigt i denna situation. Denna fisk återutsattes eftersom i en del Norska laxälvar börjar det bli ont om honor så alla sådana ska återutsättas.
  • Lax Bergeforsen.Action – Drillning av lax. Sikta, tryck iväg 3-4 exponeringar och hoppas att någon håller. Tacksamt när det fångas mängder med lax i Bergeforsen så man får ett antal chanser.
  • Lax Bergeforsen. Glädje – Glädje och stolthet. Tacksamt med barn. Lätt fint motljus på stjärtfenan.
  • Laxdrillning,Vella….- Silhuett med mycket landskap men samtidigt mycket fiskare tack vare att han friläggs mot vattnet vilket gör att han sticker ut ordentligt.
  • Lee väntar på högvatten – ha alltid kameran beredd för du vet aldrig när motivet kommer till dig! Lille Lee satt väl någon minut så det var lugnt.
  • Motljus,blixt. – Motljus och blixt mitt på dagen. Utan blixt hade detta blivit en silhuettbild. Rejält lutande horisont. Antingen det eller så helt rak. Inget mellanting.
  • Motljus,silhuett,fiskfenor – Klassisk silhuettbild som jag är svag för. Vackra fenor och mycket sommar.
  • Motljus,silhuett – Ännu en motljusrackare. Denna gång med lite fin himmel i bakgrunden. Tydligt och enkelt bildspråk.
  • Motljus. Liam kastar. Motljus på blanka dagen, eller rättare sagt lite på eftis. Plåtat med blixt vilken balanserar motljuseffekten så det inte blir bara en silhuettbild.
  • Ryggar – Normalt lätt allergisk mot ryggar men här är det befogat tack vare laxen. Regler och föreskrifter är till för att kringås!
  • Sommarfiske – Stilla och vackert. Väldigt mycket Sverige. Lockande och inbjudande. Lätt sidoljus.
  • Trofébild. Bergeforsen. Marcus Holmström. Traditionell trofébild med bra blickriktning hos fiskaren. Slitet motiv men ändå hyggligt skön. Den behåller jag!
  • William laddar söt – Urkraft fångat på ca 1/500 sekund. Bra blick och uttryck. Det är det här jag menar med lite tätare bilder så man verkligen ser ansiktsuttrycket. Ingen sol vilket gör det hela något enklare med ett jämt ljus. Dock lite plattare!
  • 10 kgs lax i Orkla-Actionbild. Här gäller det att grejorna rätt inställda för här går det undan. Med mina vadarstövlar kan jag röra mig fritt.

Det kan skilja sjömil mellan en riktigt bra bild och ett vanligt kort. Här delar fiskefotografen Svanthe Harström med sig av sina bästa fototips och benar ut vad man ska tänka på i olika situationer.

Annons

Karta: Fiskekartan – Här hittar du fiskevattnen i Medelpad

Vi börjar med att titta på den kameratyp som du använder – det spelar ingen roll om det är en systemkamera, pocketkamera eller mobiltelefonens kamera som du har i din hand. Det viktigaste är att du lär dig det redskap som du valt att använda. Vad finns det för finesser på mobilkameran som du kan nyttja? Vilka är svagheterna? Finns det blixt och hur funkar den? Utnyttja zoomen på pocketkameran så blir inte dina bilder så statiska. Bli bästa kompis med din kamera för då kommer du garanterat att hinna med när det rasslar till. Det gäller att ha ordning på grejerna när en harr plötsligt hoppar till i motljus.

Helbild, halvbild eller närbild och stående eller liggande format – det gäller att hela tiden tänka på att variera sig. Inte maniskt men lite lagom mycket. Våga gå nära, alternativt zooma in ordentligt så att man får känslan av att man är under skinnet på fiskaren. Nästa bild kan vara raka motsatsen med en stor vy med en liten hen utvadad till midjan som en liten del av ett storslaget landskap. Var inte rädd för att ta befälet. Ibland måste man styra och ställa lite för att få den bild man vill ha. En rygg på en fiskare är inte alltid så fräckt. Knalla runt och få en bild framifrån med lite uttryck som ett ansikte kan tillföra.

Läs också: Sommargäddan hugger

Lär dig läsa ljuset. Du har i princip tre ljussituationer att handskas med – medljus, sidoljus och motljus. Medljuset är ganska enkelt men ger oftast ett lite platt resultat. Se upp så att inte din egen skugga kommer med. Sidoljus ger mer karaktär där ena ansiktshalvan hamnar lite i skugga. Motljuset till sist är det ljus som är krångligast att hantera men som samtidigt bjuder på mest volym när man prickar rätt. Jag rekommenderar att ni tränar mycket på de olika ljussituationerna så att ni har koll när det blir skarpt läge. Ni kan med fördel använda blixt mitt på dagen i solskenet. Testa och ni kommer att bli förvånad.

Förutom ljuset så behöver man träna på komposition. Jag brukar tipsa om att undvika att centrera motiven, det vill säga att inte ställa huvudmotivet i mitten. Det blir lätt statiskt och halvtråkigt. Men det är Ingen regel, undantag finns givetvis.

Läs också: Brämön – en guidad rundtur

Tips – på pocket- och systemkameran. Rikta autofocuspunkten mot exempelvis ett ansikte. Tryck ned avtryckaren till hälften och håll kvar i det läget. Nu har kameran fokuserat, håll kvar och komponera om bilden, håll still och tryck ned avtryckaren i botten. Klick och ni har en bild som är skarp fast huvudmotivet är lite på sidan. Tänk på att inte släppa upp avtryckaren efter att ni komponerat om och sedan tryck av igen. Då kommer kameran att fokusera på något längre bort och huvudmotivet blir oskarpt.

En viktig sak att beakta när ni komponerar är att titta på bakgrund. Ett träd som sticker upp i bakgrunden kan se ut som en utväxt i huvudet på människan i förgrunden. Prova att ha en gren i förgrunden på en bild med en fiskare ute i vattnet. Grenen kanske kommer fram lite diskret på sidan medan ni lägger skärpan på fiskaren. På så sätt får ni bra djupverkan i bilden.

Till sist – försök att alltid vara ett steg före. Om du är fiskare själv kanske du kan räkna ut ungefär vad som kommer att hända. Då tar du bilden. Hur svårt kan det vara? Det gäller att ha lite tur också. Om du är observant kommer du att märka att de bra motiven bara kommer till dig så småningom.

Mer läsning