Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Masskrock granskas på konferens

Annons

Vad var det som orsakade Sveriges största masskrock? Olyckan på Tranarpsbron utanför Helsingborg i vintras, har analyserats av experter som lägger fram sina resultat i dag på trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand.

Hela 71 fordon, de flesta lastbilar, var inblandade i olyckan. En person omkom.

Ämnen som kommer att diskuteras är bland annat lastbilschaufförers sätt att köra, och om olyckan hade kunnat begränsas om lastbilarna körts automatiskt i kolonner, utan förarens inverkan.

Olyckan på Tranarpsbron hände i tjock dimma och 17 minusgrader på förmiddagen den 15 januari. Egentligen var det två parallella masskrockar, en i varje körriktning på den 600 meter långa motorvägsbron.

Det var ett under att det gick så bra som det gjorde, med tanke på hur bilvraken såg ut, säger Jonas Hellsten på räddningstjänsten i Helsingborg, som var räddningsledare på platsen.

Hellsten berättade på trafikseminariet i Tylösand att dimman i olycksområdet var så tät att han, i sin utryckningsbil, blev tvungen att sänka farten till cirka 30 kilometer i timmen. Då blev han omkörd i innerfilen av både tunga fordon och privatbilister.

Åtta förare är misstänkta för brott efter olyckan. Sju av dem körde tunga fordon. Tre finns utomlands, två i Tyskland och en i Slovakien.

Misstanken handlar om vårdslöshet i trafik, alternativt att man inte hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon.

En lastbilsförare är även misstänkt för vållande till annans död, enligt polisens förundersökningsledare Roland Bengtsson.

Mer läsning

Annons