Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mannaminnes alldeles osannolika förening av installation och konstcentrum har förlorat sin skapare – Anders Åberg har gått ur tiden

Höga Kusten har sorg. Konstnären och entreprenören Anders Åberg har gått ur tiden och världen har förlorat en annorlunda, egensinnig och på så många sätt färgstark gestalt.

Annons

Som liten grabb följde han med sin pappa – den kände målaren Pelle Åberg – upp från Stockholm till Nordingrå, vars otroliga naturscenerier ju alltid lockat konstnärer. Genuin stockholmsgrabb glömde aldrig Anders dessa miljöer, återkom dit i vuxen ålder och fann där sin Barbro. Tillsammans skapade de under nästan fyrtio år Västernorrlands utan all jämförelse mest märkvärdiga kulturanläggning Mannaminne; magnifikt belägen i sluttningen vid Häggvik, innerst i Gaviksfjärden.

Från början var syftet att kunna ställa ut konst; både Anders och hans kollegors. Därför uppfördes ett värdshus som fylldes av de underfundiga snickerier och målningar som Anders var en sådan mästare i.

Men aptiten växer medan man äter och här tillfogades under åren rader av byggnader med galleriväggar och museala föremål. Somliga är skänkta och ditflyttade, återigen andra uppförda på plats. En ungersk lantgård, ett estniskt hus och en kinesisk paviljong samsas med repliken av en gammal norsk stavkyrka.

Idag finns här ett femtiotal byggnader av mest skiftande karaktär, storlek och ursprung. Nyligen uppfördes ett hotell med finsk förebild. I Mannaminne möter dessutom så mycket annat och oväntat: till exempel ett antal spårvagnar invid ett av flygvapnets Drakenplan liksom skrovet av den gamla bogserbåten Lugnvik. En central utgångspunkt har hela tiden varit Höga Kusten och dess plats i världen – nu och i framtiden.

När Mannaminnes mycket annorlunda Dragspelshus skapades 2008 fick jag lyckan att i någon mån bistå med underlag eftersom där – trots namnet – också speglas gången tids ångbåtsliv på Ångermanälven. Det första som möter besökaren är den klassiska älvbåten Strömkarlens i rätt skala återskapade fördäck och kommandobrygga. Ingen annanstans – och av ingen annan – skulle en sådan kombination kunna komma till stånd. Att på närhåll bevittna Anders kunskaper, entusiasm och målmedvetenhet var fascinerande.

Mannaminnes alldeles osannolika förening av installation och konstcentrum är sedan länge det främsta turistmålet i Höga Kusten och bidrar påtagligt till områdets oavbrutet ökade attraktion. Till detta hör förstås den levande verksamhet som fyller Mannaminne i form av New Orleans- eller dragspelsfestivaler och mycket annat.

Samtidigt måste understrykas att Anders och hans konst också nått långt utanför Ångermanlands gränser. Hans lysande sätt att behandla både färg och trä kan beskådas i så olika offentliga miljöer som Arlandas inrikeshall, T-banestationen i Solna, matsalen i Sundvalls sjukhus eller Skogshögskolan i Umeå. Dessutom är han representerad på våra främsta museer med Nationalmuseum i spetsen.

Det är svårt att rätt uppskatta all den glädje och varma upplevelse som han skänkt oss. Nu gäller det bara att på rätt sätt bevara Anders och Barbros Mannaminne till nya generationer.

Våra tankar går till Barbro och barnen.

Bo G Hall

För pluskunder, läs också: Konstnärskollegans personliga farväl till Anders Åberg: "Han var genuin i allt"

För pluskunder, läs också: Skaparen av Mannaminne död – Anders Åberg avled i natt

Annons