Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Macbeth" gör tidsresa till 70-talet

Annons

"Macbeth" får 70-talsstuk när Fredrik "Benke" Rydman sätter upp Shakespeares klassiker på Stockholms stadsteater. "Den skotska pjäsen" pimpas med dans, kung fu och utsvängda kostymer.

Varför förflytta en berättelse om förtärande maktbegär och blodshämnd från 1600-talet till ett 1970-tal, inspirerat av filmgenren blaxploitation och ackompanjerat av soul och funk av Isaac Hayes och Sly and the Family Stone?

Självbevarelsedrift

För regissören och koreografen Fredrik "Benke" Rydman, känd från bland annat Bounce, handlade det om ren självbevarelsedrift. Precis som när han satte upp "Svansjön" i modern tappning ville han hitta en personlig ingång i berättelsen.

Man måste absolut inte uppdatera klassiker - även om jag har gjort två stycken på raken nu. Men jag skulle nog aldrig klara av att göra en "riktig" "Macbeth", säger han och skrattar.

Den första inspirationskällan kom dock från tv-serien "The wire" som skildrar poliser och kriminella i 2000-talets Baltimore i USA.

"The wire" och "Macbeth" har väldigt likartad struktur, tycker jag. Tv-serien handlar om människor som söker makt, oavsett om det handlar om polisen eller det kriminella gänget - och den makten förstör, säger han och fortsätter: Det är precis vad "Macbeth" handlar om. En person som har stora ambitioner, vill bli kung och när han väl blir det så missbrukar han makten.

Blaxploitation

Från "The wire" var steget inte så långt till 70-talsfilmer som "Shaft" och "Super fly". Eftersom Fredrik "Benke" Rydman har jobbat mycket med streetdans är han från grunden impregnerad med den afroamerikanska musiktraditionen och blaxploitationfilmerna.

Jag är egentligen ingen språkmänniska, jag är ju dansare. Men jag uppskattar verkligen det poetiska och det metaforiska i Shakespeares pjäs. Där finns det en koppling till rapmusik, blankversen gör att det finns rytm i språket. I gatukulturen så pratar folk med en speciellt rytm och vi har försökt få in "the walk and the talk" i föreställningen.

Utmaningen ligger i att få publiken att hänga med i den med moderna mått mätt texttunga berättelsen, menar han.

Man kan göra Shakespeare enormt tråkigt och svårbegripligt. Jag har försökt hitta drivkraften framåt hela tiden, så att det blir en rörelse framåt. Om man bara läser upp Shakespeare tror jag det blir en tjock, grötig matta av text, så att man inte tar till sig ett enda ord.

"Macbeth" får premiär den 22 december.

Mer läsning

Annons