Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Luftproblem för Förbifart Stockholm

Annons

Luften i den 17 kilometer långa tunneln i vägprojektet Förbifart Stockholm hotar att bli så hälsovådlig att känsliga personer kan avrådas från att åka där. Orsaken är bland annat partiklar som rivs upp av dubbdäck.

Vägverkets miljöspecialist Marie Westin säger till Svenska Dagbladet att det inte är möjligt att bygga tunneln enligt de nuvarande planerna.

Vägverkets beräkningar av luften i den planerade biltunneln mellan Kungens Kurva och Häggvik visar att halten av de farliga partiklarna PM10 når 4 000 mikrogram per kubikmeter i rusningstid i snitt över året. Det är 100 gånger högre än på trafiktäta Hornsgatan.

Bertil Forsberg, docent i yrkesmedicin vid Umeå universitet, har bedömt tunnelluftens inverkan på hälsan. Han anser att partikelhalterna inte bör vara högre än 400-800 mikrogram per kubikmeter. Annars riskerar känsliga personer som astmatiker och hjärtsjuka att bli sämre bara av en kort exponering.

Vägverket diskuterar nu olika åtgärder för att minska partikelhalten i luften. Bättre ventilation med fler luftbytesstationer, dammbindning och minskad dubbdäcksanvändning genom avgifter är tänkbara åtgärder.

Dubbdäcksanvändningen är avgörande. Vi kan inte bestämma att man inte kan köra med dubbdäck i tunneln - för det krävs politiska beslut på högre nivå, säger Marie Westin till SvD.

Det är oklart hur tidsplanen och kostnadsberäkningarna påverkas av luftproblemen. Tidigare i höstas gav regeringen grönt ljus för projektet med planerad byggstart 2012.