Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

London och Oslo kräver rena droskor

Annons

Efter London häromveckan aviserar nu även Oslo att taxibilarna om några år ska kunna gå helt utsläppsfritt.

Men branschen kallar det symbolpolitik, och tror inte på utspelet från kommunfullmäktige.

Kravet på en utsläppsfri taxibransch i den norska huvudstaden senast år 2023 kommer i de detaljerade planer som nu har tagits fram efter ett fullmäktigebeslut för snart ett år sedan om mindre utsläpp, skriver Teknisk Ukeblad.

De kunde väl ha pratat med branschen och diskuterat innan de la fram detta, klagar Knut Thomassen, ledare för Norges Taxiforbund, som inte litar på att idén blir verklighet.

Visserligen är det nästan tio år kvar, men utsläppsminskningarna ska ske stegvis under denna tid. Och branschen påpekar att i dagsläget finns det bara två bilmodeller som är helt utsläppsfria i trafik och anses fungera som taxi - elbilarna Nissan Leaf och Tesla S. Dessa används också redan som taxibilar i Norge.

Nissan var även med när Londons borgmästare Boris Johnson i mitten av januari meddelade att alla taxibilar som tas i trafik där från den 1 januari 2018 måste kunna köras helt utsläppsfritt. Den japanska tillverkaren är tillsammans med bland andra Mercedes med och kämpar om att få bygga framtida generationer av den ikoniska Londontaxin.

Mer läsning

Annons