Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten ökning av klagomål på resor

Annons

Det är lättare att få rätt om du är missnöjd med en usel hantverkare än om du klagar på banken eller försäkringsbolaget.

Antalet anmälningar till ARN har varit ganska stabila under året, men har ökat något för resor.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) hanterar bråk mellan missnöjda konsumenter och företag om köp av varor och tjänster av olika slag. Förra året kom drygt 11 000 anmälningar in från besvikna konsumenter. I år kommer antalet att landa i samma storleksordning.

Klagomålen på resor, som är ARN:s största område, har ökat något, med ett hundratal från förra årets notering på 1 633. Dessutom har andelen konsumenter som fått rätt mot reseföretagen ökat marginellt, från 43 till 45 procent. Men ökningen är inget som förvånar Britta Ahnmé Kågerman, chef på myndigheten.

Reser folk mer så blir det fler klagomål, säger hon.

Stor skillnad

Samtidigt är det stor skillnad på bifallsprocenten inom olika områden. På försäkringsområdet får konsumenterna rätt i bara tolv procent av ärendena. Men den stora skillnaden beror främst på att det där finns andra instanser att klaga till.

Antalet bifall på till exempel bank och försäkring är alltid färre, de har egna nämnder. De har i huvudsak sina egna interna prövningsnämnder som har tittat på ärendet först och många tvister blir lösta redan där, säger Ahnmé Kågerman.

Det är lättast att få rätt i bostadsrelaterade tvister, framför allt hantverkare som gjort dåliga jobb. Inom bostadsområdet får konsumenten rätt i nästan hälften av de anmälda fallen.

Bra följsamhetsprocent

Alla felande företag bryr sig inte om nämndens beslut, så det är inte säkert att man får rättelse, även om man övertygat ARN. Följsamhetsprocenten ligger kring 75 procent, men Ahnmé Kågerman tycker att det är en bra siffra. En del av de företag som fälls har gått i konkurs eller lagts ner och har inget att förlora på att strunta i beslutet.

Jag tycker att det är väldigt hög följsamhet. Och det är ett konkurrensmedel att följa våra beslut. Sådant här googlar ju folk på numera och man anlitar ju inte företag som inte följer våra rekommendationer.

Mer läsning

Annons