Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peter Franke: Ta tag i skolans verkliga problem

Annons
Ordningsbetyg löser inte den svenska skolans viktigaste problem; segregationen, bristen på likvärdighet och lärare.

Lärarna drunknar i administrativt arbete och OECD varnar för att den sjunkande likvärdigheten sänker det svenska skolsystemet. De borgerliga politikerna ägnar sig i stället åt meningslösa symbolfrågor som att återinföra ordningsbetyg. Det är en sorgligt låg nivå på den svenska skoldebatten.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kallade förslaget om ordningsbetyg för ”ett aprilskämt”. Inte bara facken utan även skolledare, lärare och skolforskare dömer ut det som meningslöst och ännu en börda på redan hårt pressade lärare.

Nu ska de visserligen bli avlastade av ett antal lärarassistenter enligt vårbudgeten, men frågan är om det räcker. Nära fyra av tio lärare överväger att lämna yrket på grund av de växande dokumentationskraven, skriver Jaara Åstrand på DN Debatt. Det är oroväckande siffror, särskilt som det redan nu fattas 65 000 lärare och förskollärare.

Förpappringen är en konsekvens av att skolan tillsammans med vården släppt in företagen och marknadsekonomin i verksamheten. Det var Carl Bildts borgerliga regering som öppnade dörren i början av 90-talet, utan någon som helst konsekvensanalys.

I spåren av New Public Management har kraven på styrning och kontroll växt snabbt i skolan. Lärarna får inte längre bara göra det de är utbildade för. I stället tvingas de använda mycket av sin dyrbara tid till utvärderingar och dokumentation. Ännu mer ska det bli när högern får bestämma.

Det fria skolvalet har gjort att elever och föräldrar förvandlats till kräsna och kritiska kunder. För att hålla ryggen fri dokumenterar drygt sex av tio lärare mer än de behöver av rädsla för att bli ifrågasatta av föräldrarna.

Det är en galen situation som gör att en klar majoritet i lärarkåren tycker att pappersexercisen minskar arbetsglädjen. Politikerna borde börja rensa i dokumentationsdjungeln i stället för att öka bördan. Det gör bara att lärarna känner sig ännu lägre värderade av samhället. Deras status behöver höjas, inte sänkas om vi ska få nya lärare i framtiden.

Samtidigt som debatten om ordningsbetygen rasade som värst kom OECD, organisationen för ekonomisk samarbete och utveckling, med en utvärdering av den svenska ekonomin. I stort ger OECD ett högt betyg till Sverige.

Men återigen är de kritiska mot hur den svenska skolan utvecklas. Organisationen har i tidigare rapporter varnat för att friskolorna och det fria skolvalet ökar segregationen och minskar likvärdigheten.

De konstaterar att friskolorna kan plocka russinen ur kakan och noterar att ”de privata intressena avviker i många fall från samhällets intressen som helhet”. Ja, och det är den avvikelsen som borde diskuteras mycket mera, men ingen verkar lyssna till och bry sig om OECD:s varningar.

Skolor som drivs som aktiebolag har som viktigaste mål att generera vinst till ägarna. Det kolliderar med samhällets intresse av en skola som ger alla samma chans och som ska kompensera för de elever som inte har samma förutsättningar.

Här misslyckas den svenska skolan gruvligt och kommer att fortsätta att misslyckas om inte politikerna vågar göra något åt det fria skolvalet och den förpappring som följer i dess spår.

Peter Franke

Annons