Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Längre väntan på ambulans

Annons

Ambulanserna tar längre tid på sig att komma fram, enligt en granskning från Riksrevisionen. Samtidigt ökar antalet anmälningar till Socialstyrelsen.

Riksrevisionen har granskat larmkedjan, det som händer från det att en person larmar 112 till det att ambulans är på plats. I april 2012 tog det i genomsnitt 13 minuter för ambulansen att komma fram, vilket är en ökning med en minut jämfört med april 2009.

Ett av problemen är att det i dag inte bara är SOS Alarm som dirigerar ut ambulanser. Det finns oklarheter när det gäller överföring av information från SOS Alarm - som får in alla samtal från larmnumret 112 - till företaget Medhelp som också skickar ut ambulanser, enligt rapporten. Det tar extra tid eftersom SOS-operatören måste läsa upp telefonnumret till den som behöver hjälp.

Riksrevisor Gudrun Antemar ser flera orsaker till att väntetiden har blivit längre, bland annat att fler ringer och att överkopplingar inte fungerar.

Ett stort problem är att det från statens håll inte finns någon samlad bild av bristerna, enligt Antemar. I dag finns nämligen ingen systematisk tillsyn över ambulansverksamheten.

Många delar av regeringen är inblandade i frågan. Socialdepartementet har via Socialstyrelsen ansvar för vården, medan Försvarsdepartementet ansvarar för larmnumret 112. SOS Alarm ägs till hälften av staten, via Finansdepartementet.

Vi vill att regeringen ser till att Socialstyrelsen utfärdar föreskrifter om ambulansverksamheten och utför tillsyn, säger Antemar till TT.

Problemet med överkopplingar av samtal har fallit mellan stolarna. Där måste regeringen sätta ned foten om vilken myndighet som ansvarar för tillsynen, anser Antemar.

I Uppsala, Västmanland, Sörmland och på Gotland larmas ambulanser via Sjukvårdens larmcentral, som drivs av Medhelp.

Samtalen kommer in till SOS Alarm som kopplar till Sjukvårdens larmcentralen. Numret måste då överföras muntligt, och bekräftas muntligt, och den inringande kan behöva upprepa hela sitt ärende.

Den obrutna larmkedjan bygger på att vi sitter i samma teknik, men Sjukvårdens larmcentral känner inte att de är i behov av det, säger Matz Laurentz, presstalesman på SOS Alarm, till TT.

Försvarsdepartementet - med ansvar för larmnumret 112 - har uppmärksammats på problemet, men anser att det är de fyra landstingen och SOS Alarms sak att lösa.

En annan faktor som förlänger väntetiden är att 19 av 21 landsting numera kräver att den som tar emot sjukvårdslarm är utbildad sjuksköterska. Ibland är de upptagna vilket förlänger väntetiden, enligt Laurentz.

Charlotte Björkman, verksamhetsansvarig på Medhelp, tillbakavisar att överkopplingar mellan företagets larmcentral och SOS Alarm sinkar ambulanserna.

Snarare är det så att utlarmningen nu är snabbare än SOS Alarms genomsnittstider, säger hon till TT.

Överkopplingen fördröjer alltså inte hjälpen, men Medhelp vill ändå ha gemensam teknik där de inringandes nummer förs över automatiskt.

SOS påstående att Medhelp inte ser något behov av den tekniken är fel, enligt Björkman.

Vi har hört oss för med SOS Alarm om att köpa det systemet, men de har nekat oss eftersom de ser oss som en konkurrent, säger hon.

De fyra landsting som anlitar Medhelp jobbar nu på att få SOS Alarm att föra över numren i en teknisk plattform som det privata företaget utvecklar.

Mer läsning

Annons