Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Landsbygdsbor drabbas hårt av indragna bussturer

Landstinget tar bort flera bussturer och kommunerna kan inte ersätta turerna själva. För Linda Åberg Luthman i Utansjö blir det svårt - hon har inte körkort.

– Jag använder ofta bussen för att ta mig till Kramfors och Härnösand. Landstinget hänvisar till tåget, men här finns ingen station, säger hon.

Hon menar att busstrafiken är livsnerven i glesbygden och att minskad trafik kommer göra att ännu färre vill flytta till ut på landsbygden.

Landstinget ansvarar för kollektivtrafiken mellan kommuncentrumen i regionen och kommunerna ansvarar för trafiken på landsbygden. Ökade kostnader för tågtrafiken gör att landstinget behöver skära ner. Landstinget gav i uppdrag till Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, KTM, att göra en konsekvensanalys och sedan verkställa beslutet.

– Det är inte ett optimalt beslut att dra ner på de bärande busslinjerna som linje 90 och 10 som bland annat går mellan Härnösand och Kramfors, säger Per Eriksson, myndighetschef på KTM.

Vid nedskärningar är det ofta de mindre linjerna som drabbas, men i det här fallet blev det mer omfattande, menar han.

– Det blir en negativ spiral som gör att resandet kommer att minska och det leder till färre intäkter vilket kan leda till fler indragningar, säger Per Eriksson.

Exakt vilka turer som kommer att tas bort är inte bestämt. Ändringarna kommer att göras i december men de nödvändigaste turerna som morgon och eftermiddag, kommer att vara kvar.

– Vi kan inte svara på frågor kring hur kommunerna ska lösa trafikproblemen, säger Sverker Ågren (KD) ordförande i landstingets regionala nämnd.

Kramfors kommun kommer inte att gå in och ersätta de turer som landstinget drar in.

Micael Melander (S), kommunalråd i Kramfors, menar att det inte finns någon ekonomi för att öka busstrafiken.

Vad ska man göra om man bor efter en av de hotade linjerna och inte har möjlighet till att köra bil?

– Jag förstår inte varför man väljer att bo i ett sådant område i ett sådant fall, säger han.

Fred Nilsson, (S) kommunalråd i Härnösand, hoppas på en fortsatt diskussion med Landstinget och vill att beslutet ska förändras.

– Jag anser att de har en haltande argumentering när de hänvisar till att de bara ansvarar för trafiken mellan de centrala orterna i kommunerna.

Linda Åberg Luthman vill inte vara beroende av att bli skjutsad.

– Bussen är en viktig del i kommunikationerna här och färre turer försätter alla i problem, säger hon.