Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågmäld LaChapelle gör högljudd konst

Annons

Hans bilder är magnifikt högljudda och märkligt paradoxala. Den amerikanske fotografen David LaChapelle mixar samhällskritik med skönhetskult och försöker punktera samtiden med hjälp av gamla mästare.

Nu ställs han ut på Fotografiska i Stockholm.

Det har snöat i Stockholm och världens längsta röda matta har frusit inne. Den skulle ha satt den smått megalomaniska pricken över i:et på Fotografiskas stora David LaChapelle-utställning - fotografen som fick bröderna Per och Jan Broman att för ett antal år sedan våga satsa på ett fotomuseum.

Vi fotonördar är uppenbarligen inga meteorologer, säger Per Broman med ett snett leende.

Brinnande skönhet

Annars är "Burning beauty" på förhand en given succé. LaChapelle lockade 15 000 besökare när bröderna Broman 2008 ställde ut hans verk i Nacka, utanför Stockholm, och nu räknar de med att minst 100 000, kanske ända upp till 140 000 personer ska komma och se de omkring 250 verken.

Det är LaChapelles största utställning någonsin - hela museet är fyllt av bilder från 1980-talet och fram till dags dato. Enormt stora samtidstablåer täcker väggarna; Courtney Love som den sörjande Maria, Michael Jackson som Jesus, en anonym fotomodell som krossats av en jättelik hamburgare och en modern Ikaros som störtat i ett hav av förbrukade datorer. David LaChapelle ser tydliga mönster i sin karriär.

Det är otroligt tillfredsställande att få se de tidigaste bilderna från 80-talet - som jag uppriktigt sagt aldrig trodde att jag skulle se på galleriväggar. De känns som en livstid bort. Det som överraskade mig var att de höll måttet och att teman som renässansen, upplysningen och den mänskliga kroppen hela tiden återkommit i mina verk, säger han.

Lågmäld person

För att vara en fotograf som skamlöst hyllat det storslagna och pråliga, som aldrig någonsin levt efter devisen "less is more", framstår privatpersonen David LaChapelle som en lågmäld person som är angelägen om att nå ut med sina bilder.

När jag började fotografera på Interview Magazine ville jag få mina bilder att sticka ut så att folk stannade upp när de såg dem. Jag attraheras av färger, av det överdrivna, av humor och skönhet och använder det för att förmå människor att se på bilderna tillräckligt länge. Men vissa har nog blandat ihop det överdrivna och skrikiga i mina bilder med vem jag är. När jag inte tar bilder är jag som lyckligast när jag får hänga med mitt team - inte med kändisarna jag har plåtat.

Förgänglighet

För sju år sedan slutade han att fotografera kommersiellt och ägnar sig numera åt egna konstprojekt. Med åren har samhällskritiken blivit allt tydligare; konsumismen, klimathotet och vår förvridna kändiskult är ämnen han gärna återvänder till. I den nytagna serien "Still life" vittnar bilder av vandaliserade vaxdockor av expresidenter och döda prinsessor om den moderna tidens förgänglighet.

Ungdom är verkligen något som är övervärderat i dag. Vi excellererar i att höja upp kändisar på piedestal, men så fort de börjar åldras upplever vi dem som förlegade, säger David LaChapelle.

Mer läsning

Annons