Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinnor mitt i samhällskrisen

Annons

Flera teaterscener riktar just nu strålkastarljuset mot medelålders kvinnor i kris. I Göteborg försöker Nora skapa sig en tillvaro utanför dockhemmet, i Jönköping blir den arbetslösa Irene entreprenören från helvetet.

Hilary, i April De Angelis komedi "Jumpy", är 50 år. Hon, som en gång kämpade för kvinnors rättigheter, lägger nu sin kraft på att tygla tonårsdottern. Panikångesten kommer som ett brev på posten, och Länsteatern i Örebro har utlyst en Instagramtävling på temat kris för den som vill vinna gratisbiljetter.

Ännu sämre mår arbetslösa Irene i "Entreprenören från helvetet" på Smålands musik och teater i Jönköping.

Klas Abrahamsson, tidigare uppmärksammad för musikalen om Ingvar Kamprad, har den här gången gått på djupet med den svenska arbetsmarknaden i vad som presenteras som en feel-bad-komedi.

Men vår pjäs handlar mer om ett samhällsproblem än om en krisande medelålders kvinna. Det finns ju faktiskt inte jobb åt alla och fastän Irene följt alla arbetsförmedlingens råd fortsätter hon att gå arbetslös, säger regissören Öllegård Groundstroem.

Bättrar på CV:t

Efter en hjärnskakning vaknar Irene upp med idén om att bli en ny Irene i stället för den hopplösa medelmåtta hon betraktas som. Hon bestämmer sig för att själv bli arbetslivscoach och fyller hålen i sitt cv med hjälp av fantasin. Hon lyckas - åtminstone ett tag.

Hon ger sig in i humbugbranschen. Hon startar eget precis som man ska, alla ska ha F-skatt, arbetslösheten individualiseras som problem, man gör inga satsningar på det gemensamma, säger Öllegård Groundstroem.

Nora flyttar hemifrån

Inte heller den något yngre Nora på Folkteatern i Göteborg har det lätt. Melanie Mederlind regisserar Elfriede Jelineks pjäs som tar vid där Ibsens slutar. Nora lämnar man och småbarn för att äntligen bli självständig. Pjäsen är förlagd till depressionens Tyskland, fascismen är i antågande och Noras kamp går sisådär.

Nora faller hela tiden tillbaka och blir ett sexuellt objekt. Jelinek är ju en väldigt bitsk och skarp samhällskritiker, hon låter inte Nora lyckas i sitt projekt, först måste den grundläggande strukturen i samhället ändras, säger Melanie Mederlind.

TT: Inget happy end, med andra ord?

Det skulle Jelinek ha sett som en lögn. Samhället måste ändras först.

Mer läsning

Annons