Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teater med nerv och dramatik

/
  • Medea och Oidipus, här är det Marcus Vögeli, står båda i ljuset i pjäsen Mamma pappa mord, som hade premiär i Sollefteå i tisdags kväll.
  • Alexandra Loonin skriver med nerv, driv, tempo och stor känsla för dramatik.

Medea älskade Jason. Men när hans kärlek flyttas över till en ny kvinna, en prinsessa, blir Medea och barnen landsförvisade. Hon mördar Jasons prinsessa och sina och Jasons två barn.

Annons

Oidipus spåddes av ett orakel att han skulle döda sin egen far och gifta sig med sin mor. Så blev det också.

I Alexandra Loonins första offentliga pjäs, "Mamma pappa blod", möts två av den antika dramatikens stora gestalter inför allmänhet och domare.

Alexandra Loonin låter Medea till en början vara en ganska samlad person. Medea, starkt spelad av Sofia Snarh, är hård mot Oidipus och dennes anspråk på att vara skyldig även till sin mors död. Oidipus, mycket bra gestaltad av Marcus Vögeli, hävdar med stor tyngd att han dödade sin mor. Medea hävdar att han inte dödade henne eftersom hon tog sitt eget liv.

Alexandra Loonins rappa pjäs, där orden flyger som vassa knivar i luften, kastar sig mellan nutid och dåtid, mellan dröm och verklighet. Dialogen är tuff och brutal och köttig.

Medea och Oidipus är två väldigt trasiga människor. När Euripides klassiska drama om Medea spelas har hon inte alltid mördat sina söner, tre och fem år gamla. I en del versioner har hon dödat sina barn av olyckshändelse.

Alexandra Loonin låter Medea berätta att hon ströp sina barn när de tittade med uppspärrade ögon på henne. Men var det verkligen precis så det gick till?

Publiken på Kulturbygden i Sollefteå, fullsatt i den teaterlokalen i det gamla hamnmagasinet, var imponerad av "Mamma pappa blod", det visade applåderna tydligt. Alexandra Loonin från Prästmon och Sundsvall kom in direkt som dramatiker på Teaterhögskolan i Malmö. Hon sökte till utbildningen med en halv pjäs som hon skrivit på en natt.

Hon skriver med nerv, driv, tempo och stor känsla för dramatik. Den här offentliga pjäsdebuten lovar verkligen mycket.

TEATER

Mamma, pappa, blod

Manus: Alexandra Loonin

På scenen: Sofia Snarh och Marcus Vögeli

Kulturbygden, Sollefteå, tisdag kväll

Annons