Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges mest älskade hem

/
  • Helena Brunkman är en av ättlingarna i Släktföreningen Carl och Karin Larsson, som äger och driver Carl Larsson-gården.
  • Carl Larssons ateljé står som han lämnade den. I förgrunden originalmålningen som han gjorde till Norra latin i Stockholm. Han fick måla om den, skolledningen ville inte ha med ängeln i målningen.
  • Carl Larsson-gården har runt 60 000 besökare varje år och är landets mest besökta privat-museum.
  • Som fönstret såg ut i Carl Larssons målning
  • Sveriges mest berömda fönster.
  • Helena Brunkman är en av ättlingarna i Släktföreningen Carl och Karin Larsson, som äger och driver Carl Larsson-gården.
  • Carl Larssons ateljé står som han lämnade den. I förgrunden originalmålningen som han gjorde till Norra latin i Stockholm. Han fick måla om den, skolledningen ville inte ha med ängeln i målningen.

Sveriges mest älskade hem är också Sveriges mest besökta hem. Släktföreningen Carl och Carin Larsson som driver Carl Larsson-gården i Dalarna räknar varje år in närmare 60 000 människor till huset Lilla Hyttnäs i byn Sundborn.

Annons

– Här finns inga rep som håller besökaren på avstånd. Slits det inte mycket av det? Jo, det gör det förstås, men vi vill att det här ska kännas som ett levande hem, säger Helena Brunkman, barnbarnsbarn till Carl och Karin Larsson.

Carl Larsson-gården är också ett levande hem, även om Carl Larsson dog 1919 och Karin Larsson dog 1928. Carl Larsson-gården används av ättlingarna. Släkten har också några egna (modernt renoverade) rum och äter i Carl Larsson-gårdens lilla trivsamma kök. Den avdelningen får de vanliga besökarna inte se.

– Jag hade min bröllopsfest här. Några sådana har vi inte längre, skrattar Helena som med glimten i ögat antyder en ganska fartfylld fest.

Carl Larsson-gården drivs helt annorlunda än alla andra museer i Sverige. Det är inte stat eller kommun eller ens en fristående stiftelse som äger och driver Carl Larsson-gården. Släktföreningen Carl och Karin Larsson räknar i nuläget ungefär 240 medlemmar.

– Vi är duktiga på att bli fler i den här släkten, skrattar Helena Brunkman, som själv har tre barn.

Kanske är det släktens kollektiva insats att bevara och visa upp Carl Larsson-gården som är de efterföljande släktledens allra största kulturella insats.

Carl Larsson-gården är också ovanligt som konstnärsmuseum med sin stora samling av autentisk konst, verk av Carl Larsson och Karin Larsson. Det närmaste är väl på sitt sätt Zornmuseet och Zorngården i samma landskap.

Karin Larssons textilier är dock med något undantag ersatta av kopior (tillverkade av ättlingar). Däremot kan besökaren se ett antal av hennes imponerande målningar, som hon utförde före äktenskapet med Carl Larsson.

Det är en ändlös diskussion om Karin Larsson och Carl Larsson. Var han en kvinnoförtryckare? Kände hon sig förtryckt?

Besökaren på Carl Larsson-gården får själv fundera. Guiderna - alla klädda i en sådan luftig klänning som Karin Larsson skapade - kommer inte med några pekpinnar.

Carl Larsson-gården lever också i ett konstnärligt nu. Efter vägen till Carl Larsson-gården visas utställningen "Efter hästen", ett antal stora fotografier. Natten efter invigningen vandaliserades ett av verken, den datorgenererade bilden "Sveriges nästa tronarvinge", där kronprinsessan Viktorias ansikte smälts samman med prins Daniels. Enda sättet att se hela utställningen är på appen "Efter hästen" till IPhone.

Just nu visas också i angränsande Konsthallen Kvarnen en utställning med äldre grafik och modern grafik av konstnärer från Dalarna, "Dalarna i svart och vitt".

Den stora Falugrafikern Axel Fridells "Mr Simmonds" är ett mästerverk som bara det är värt besöket. Just det berömda bladet saknas i Qvistska samlingen i Härnösand, den samling som tävlar med Dalarnas Museum i Falun om att vara landets största Fridell-samling.

Mer läsning

Annons