Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storytel köper Norstedts

Ljudboksföretaget Storytel köper det anrika förlaget Norstedts för 152 miljoner kronor. Norstedts vd Otto Sjöberg tror att förlaget nu kommer att få större fokus på utveckling.

Annons

– De nya ägarna har stor respekt för det vi har gjort, säger han.

I köpet ingår även Rabén & Sjögren och Norstedts kartor.

"Det här är en drömaffär", säger Jonas Tellander, vd på Storytel i ett pressmeddelande från Kooperativa förbundet, som är nuvarande ägare av Norstedts. "Genom förvärvet för vi samman Storytels världsledande teknik med Sveriges​ f​rämsta författarskap".

Nordstedts vd Otto Sjöberg, som jämför affären med när Amazons grundare Jeff Bezoz köpte The Washington Post för tre år sedan, tror att förlaget nu kommer att få större fokus på utveckling.

– Storytel är en entreprenörsdrivet företag som är fött på de nya plattformarna, som också har påverkat hur bokens berättelse konsumeras. Detta i kombination med Sveriges äldsta förlag, med den otroliga hantverkskunskap och känsla för det publicistiska, tror jag ger väldigt bra förutsättningar för att lyckas framöver, säger Otto Sjöberg.

Har ni fått garantier om att utbudet inte påverkas?

– Garantier kan man aldrig ha, men de nya ägarna har stor respekt för det vi har gjort.

Norstedts är ett av Sveriges äldsta bokförlag. Bland deras författare finns David Lagercrantz, Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Kristina Sandberg, Torgny Lindgren, P.O. Enquist och flera Nobelpristagare.

Storytel, som grundades 2005 köpte även den danska bokströmningstjänsten Mofibo för 125 miljoner kronor tidigare i år och 2015 gick Storytel ihop med Massolit förlag, som är en sammanslagning av Ica bokförlag, B Wahlström och Damm förlag.

Anna-Maria Rimm, doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, konstaterar att det är ett tecken i tiden att just en digital aktör köper ett traditionellt bokförlag istället för tvärtom.

– Storytel är en framgångssaga och ljudböcker går bara bättre och bättre i Sverige. Storytel har också slagit ut de flesta av sina konkurrenter inom den nischen. Det man omedelbart kan konstatera är att vi nu får en mindre oberoende aktör på marknaden och vi får ännu ett större företag där man jobbar i flera led med produktion, distribution och försäljning, säger Rimm.

(TT)

Mer läsning

Annons