Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Piteå Kammaropera till Ådalen med Stravinskij

Annons
Piteå Kammaropera till Ådalen med Stravinskij

Igor Stravinskij skrev Historien om en soldat 1918. Han var då sedan några år tillbaka bosatt i Schweiz efter att ha lämnar Ryssland vid första världskrigets utbrott.

Historien om en soldat komponerade Stravinskij till en text av den schweiziske författaren Ferdinand Ramuz.

Det är en serie scenbilder att läsas, spelas och dansas som beskriver en soldats pakt med djävulen.

I morgon onsdag gästar Piteå Kammaropera Tingshuset i Nyland och på lördag Hullsta gård i Sollefteå med sin uppsättning av berättelsen som bygger på en gammal folksaga om mannen som sålde sin själ i utbyte mot rikedom, makt, evig ungdom och visdom.

Utansjö och Härnösand får också besök av Piteå kammaropera men inte i form av offentlig föreställning utan här medverkar musikerna i work-shop.

Soldaten i Stravinskijs och Ramuz version är inte speciellt äregirig men blir naturligtvis förd bakom ljuset och lurad av djävulen,

Stravinskij sa många år efter att han skrivit Historien om en soldat att det i kompositionen ingår lite tango, lite marschklanger, lite vals, lite psalmmusik och ett stänk jazz. Han hade vid denna tidpunkt aldrig hört jazz utan lånade dess rytmiska stil så som den skrevs med noter. Han fick helt enkelt föreställa sig hur den kunde låta och fick på så sätt en ny klang till sin musik.

Igor Stravinskij blev ryktbar över en natt när han 1910 endast 28 år gammal publicerade baletten Eldfågeln. Ännu mer känd blev han ett år senare med Petrusjka och premiären vid den tredje baletten Våroffer blev fullkomligt tumultartad. Delar av publiken buade och skrek, en del lämnade teatern medan andra försökte tysta tjuten runt omkring för att kunna lyssna till kompositionen som senare betraktats som genial.

Fem år efter Våroffer skrev Stravinskij Historien om en soldat. då hade revolutionen i Ryssland gjort att hans tillgångar i hemlandet konfiskerats och i stället för stora balettuppsättningar i Paris riktade han in sig på verk som med enkla medel kunde sättas upp.

Den friska musiken och härliga berättelsen gjorde att det blev succé. Även Piteå Kammaropera har har fått mycket fin kritik för sin uppsättning och har beskrivits i termer som mästerverk och en scenisk/musikalisk fullträff.

ingrid eldeklint

Mer läsning

Annons