Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Operans anatomi skildrad med humor och värme

/

En mezzosopran med dramatisk ådra, en anatomilektion, ett pärlband sånger ur operans värld och en pianist av rang. Inte undra på att publiken på Folkan ville ha mer.

Annons

Den trogna teaterpubliken i Örnsköldsvik fick i fredags vara med om något så exklusivt som en turnépremiär. Det var Riksteatern som kom med föreställningen Opera für alle med mezzosopranen Karolina Blixt och Samuel Skönberg vid pianot.

Med sin stora professionalitet och charm ger hon besökarna en skolning i operakonstens förlovade värld. Hon har en fantastisk röst och publikkontakt och med tämligen enkel rekvisita och humor får även ovana operabesökare god behållning av föreställningen.

Karolina Blixt är utbildad på Operahögskolan i Stockholm 2007 och har sjungit på de stora operascenerna i Sverige och även på ett flertal platser runt om i Europa. Hon brinner för sin konstart och även om operan har vind i seglen runt om i landet bland annat tack vare Malena Ernman finns det mer att göra.

Karolina Blixt rider på den framgångsvåg operan upplever och strävar efter att göra konstarten tillgänglig för alla. Hon satte därför upp föreställningen Opera für Alle på Klara soppteater i Stockholm 2013 och det blev stor succé. Hon har även gett föreställningen på Helsingborgs stadsteater och på Ulriksdals slottsteater och nu har Riksteatern fått upp ögonen och engagerat henne för en riksomfattande turné fram till jul.

Nu har hon bytt ut de stora scenerna i Stockholm samt Aten, Amsterdam och Dublin mot mindre lokaler runt om i Sverige. Och efter premiären i Örnsköldsvik blir det av allt döma en ny succé. Förutom att sin röst har hon också stor dramatisk ådra.

Hon har väldigt god kontakt både med pianisten Samuel Skönberg och med publiken. Extranumret var givet och då fick publiken lyssna till Jussi Björlings berömda Till havs i hennes tolkning. Och det var något som verkligen uppskattades.

Karolina Blixt inledde föreställningen med att visa en bild över lungor, luftstrupe, svalg samt munhåla/näsa, det vill säga sångarnas instrument. Och det var ingen dålig introduktion till välkända stycken ur Trollflöjten, Carmen och Barberaren i Sevilla.

Publiken fick också på ett lekfullt sätt ta del av operornas traditionella teman som handlar om kärlek, svek, hämnd, sex, hat och naturromantik. Den timslånga föreställningen tog slut alldeles för fort. Publiken på Folkan i Örnsköldsvik hade gärna lyssnat på henne litet längre.

Mer läsning

Annons