Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I år kompletteras tonerna med ord i Stöde

/
  • Jakob Heidbrink ser fram emot att med sina ord komplettera musikupplevelsen vid Stöde Kammarmusikvecka - även om han är lite nervös inför att stå i ett renodlat kulturellt sammanhang.

Stöde Kammarmusikvecka har haft skådespelare och poeter som gäster, men aldrig förr en debattör och föredragshållare.
I år ska Jakob Heidbrink komplettera de många tonerna med ord.

Annons

Måndag kväll drar den elfte upplagan av Stöde musikvecka i gång, och veckans konstnärlige ledare Lars Jönsson har i alla år gett publiken fylliga och pålästa kommentarer till den musik, de tonsättare och de teman som konserterna bestått av.

Men i år för han inte ordet ensam. Med i samtalet kommer Jakob Heidbrink, lektor i civilrätt vid Göteborgs universitet, krönikör i Göteborgs-Posten, bloggare och generellt ofta synlig i den offentliga debatten på den klassiskt liberala sidan.

– Lars upptäckte mig via Facebook. Eftersom jag är född i Tyskland och flyttade till Sverige 1991, och han är född i Sverige men har flyttat till Tyskland, märkte vi att vi hade en hel del gemensamt, säger Jakob Heidbrink.

De träffades, samtalade och fann varandra, som det brukar vara när man har många beröringspunkter och ett liknande sätt att tänka. Idén föddes att införliva Jakob Heidbrink i årets musikvecka med en uppgift att med ord vidga och fördjupa musiken från årets ensemble: Priya Mitchell, violin, Peijun Xu, viola, Charles Antoine Duflot, cello, Petra Marianowski, cembalo och Lars Jönsson själv på piano.

Med konsertteman som "Goldberg-variationerna - huvudleder, avfartsvägar, omvägar" och "Gränsvakt. grindvakt, barnvakt - varifrån och varthän" blir det till exempel naturligt för Jakob Heidbrink att tala om gränser. Kanske inte så mycket ur det i dag så aktuella flyktingperspektivet, men desto mer om gränser som fenomen, skiljelinjer mellan musikgenrer, kulturer och länder.

– Tanken är att jag ska tala mer om det filosofiska och kulturella än om det politiska, säger han.

I olika länders kulturer finns förstås både skillnader och likheter. Tysk och svensk kultur har mycket släktskap och det är inte alls så att Sverige tagit efter Tyskland, tyskarna har absolut blickat norrut också. Och givetvis kommer även Jakob Heidbrink att koppla sina tankar till den spelade musiken, till kompositörer och stycken.

Onsdagens konsert ägnas till exempel Bachs stora Goldberg-variationer, spelad av cembalisten Petra Marianowski, och Wagners pianosonat i Ass-dur, spelad av Lars Jönsson. Där tycker Jakob Heidbrink att det är spännande att ställa Bach och Wagner mot varandra. Han berättar om när han gick i skolan och en lärare presenterade hur olika folk i Europa ofta uppfattas; fransmän, italienare och så vidare.

– Men av tyskar fanns två sorter, den gode tysken och den onde, och så var det redan på 1600-talet. Bach har mycket av den gode; det finns strävsamhet, ordning och reda i hans musik. Wagner får ofta stå för det mörka, betoningen av känslan över intellektet. Ett vanligt tema i hans operor är att känslan blir starkare och starkare tills det blir katastrof, säger Jakob Heidbrink.

När han beskriver sig själv kallar han sig skämtsamt "jag kan lite om mycket men kan ingenting på riktigt", - på musiksidan en amatörblåsare av flöjt och klarinett som är nöjd om han får ut en ton och tycker det är roligt, en som har en viss uppfattning om klassisk och modern musik men inte direkt följer med i utvecklingen.

– Jag har tänkt ingå vågspelet att inte vara jätteförberedd utan försöka improvisera. Jag förbereder inte färdiga föredrag utan har stolpar och kan få i gång en autodynamik som ibland överraskar mig själv. Men jag har aldrig funnits med i ett renodlat kulturellt sammanhang förut och är absolut nervös inför det, för jag är ute på både hal och svag is, säger han.

Läs mer: Programmet klart för Stöde musikvecka

Stöde i fjol: En av musikveckans roligaste konserter

Mer läsning

Annons