Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bländande pianospel, coola låtar och svängig barock

/
  • Finstämt, virtuost, innerligt och svängigt… Barockmusiken har det allra mesta.
  • Pianisten Thomas Rudbergs pianospel höll internationell toppklass.

Västerländsk konstmusik eller klassiskt med de gamla mästarna Beethoven, Bach, Telemann, romantiker som Chopin och Rachmaninoff, impressionisten Ravel och en hel rad svenska och nordiska giganter har fångat och fängslat festivalpubliken i Arnäs kyrka under det gångna veckoslutet.

Annons

Men det fanns också annat att sluta ögonen och koppla av till. Sångerskan Maya Nyberg och innovative pianisten Jesper Norberg i duon Half Past Blue har både erfarenheter och kunnande från jazz- och rockgenren. Med finstämd känsla snickrar de samman personliga och fascinerande tolkningar i låtar av artister och grupper som Britney Spears, Beatles, Michael Jackson, ABBA, och särdeles svängigt jazziga versioner av titlar signerade namn som Bowie, Queen, Simon and Garfunkel med flera. Ett skönt, välkommet och från publikhåll uppskattat inslag av annorlunda karaktär och ett bra initiativ från arrangörshåll för att skapa vidd och djup i festivalutbudet.

Vidd och djup av annat slag var att vänta när konsertpianisten Thomas Rudberg satte sig ned vid kyrkans snart 100-åriga och topprenoverade Steinway-flygel. Sonater och ballader är två vanligt förekommande verktyper för pianister, och diplompianisten Thomas Rudberg öppnade med Beethovens pianosonat nr 15 i D-dur, ett relativt sett sällan hört verk bland Beethovens 32 pianosonater. Ett wienklassiskt verk med sin välbekanta sonatform med tema, sidotema, exposition, genomföring och final med fullständig instrumental och stilistisk kontroll av Rudberg.

Nästa stycke, den sinnligt vackra tredje pianoballaden av Chopin kändes ännu mer som Thomas Rudbergs riktiga hemmaarena med sin klingande lyrik, blixtrande virtuositet och undersköna källa av oändlig melodisk rikedom. Ett mästerverk av Chopin i ett mästerligt pianospel av Thomas Rudberg, som med detta också banade väg för programmets höjdpunkt, den monstruöst svårspelade och monumentala andra pianosonaten av ryske Sergej Rachmaninov. Här kan man tala om klassiskt pianospel ur den allra högsta skolan, tekniskt och musikaliskt med en komplexitet och struktur som kräver allt, av såväl pianist som lyssnare. En enastående bedrift av blott 25-årige Thomas Rudberg.

En nödvändig och välkommen stunds kontemplativ rekreation vid påföljande mingelfika övergick senare i ett möte med barockens mästare, Telemann och Bach. Ikonen Johann Sebastian Bach fick i denna barockhyllning också sällskap av sin samtida kollega och personlige vän Georg Philip Telemann, och festivalens svängigaste konsert stod för dörren, även om musiken passerat 200-årsstrecket med råge.

Blockflöjtisten Per Gross, barockviolinisten Catalina Langborn, Sidensjöbördige cembalisten Benjamin Åberg och barockcellisten Beata Söderberg Quin musicerade så det stor härliga till i triosonater, partitor, sviter och allt vad det heter från dessa svunna tiders dansanta och tidvis mycket sprudlande musik. Ett fantastiskt program med lika fantastiska instrumentalister och musiker, och årets upplaga av musikfestivalen avslutades traditionsenligt med söndagskonsert på Gideå Hembygdsgård med programmet Solsånger och medverkan av sångerskan Veronica Janunger, basisten Carlos de Rada och dragspelaren David Wahlén.

Mer läsning

Annons