Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Max Book från ljus till mörker

Annons
Max Book från ljus till mörker

Konst

Måleri

Max Book

Rådhusets Konsthall, örnsköldsvik. Utställningen pågår till den 4 augusti.

När Max Book i Rådhuset, Örnsköldsvik visar valda delar av sin produktion från slutet av 1970-talet fram till i dag fattas hela 80-talet. Konstnären har ingenting kvar från det decennium som där Max Book blev det hetaste konstnamnet i Sverige.

Därmed kan man inte heller beskriva utställning i Rådhuset som en verklig retrospektiv. Däremot fungerar utställningen alldeles utmärkt som orientering i Max Books bildvärld. Inte minst därför att den visar upp flera väldiga verk som tillhör de centrala i Max Books produktion.

Postmortem från 1992 är till exempel en målning som på ett märkligt sätt djupnat och svartnat genom åren. Jag vill inte påstå att Max Book är en siare men Postmortem är faktiskt något av den konstnärligt starkaste illustration som gjorts av det bottenlösa mänskliga mörker som hastigt svepte över två skyskrapor i New York 11 september förra året. Målningen är på samma sätt ett slags skrik från mänskligheten över Estonia-katastrofen. Ändå är målningen gjord före båda händelserna och har bevisligen ingenting med händelserna att göra. Men visst är det ett väldigt fartyg som slukas av ett ursinnigt hav? Målningen kostar 180 000 kronor och förhoppningsvis räcker det till för att avskräcka rena spekulationsköpare. Postmortem är för mycket ärligt måleri för att vara handelsvara.

Denna förmåga förändra innebörder, leta upp smärtpunkter i det triviala, måla ljus ur mörker, mörker ur ljus är Max Book. Svår att definiera, svår att beskriva men så förbaskat medryckande för en betraktare.

För precis en månad sedan stängde Max Book-utställningen Malstroem de Luxe på Galleri Göran Engström i Stockholm. Några av bilderna från den utställningen finns i Rådhuset. Inte tillräckligt många för att jag skulle våga mig på en analys av Max Books senaste dialekt i det konstnärliga språk han talat i nu 20 år gott och väl. "En brakfest i himlen och helvetet" skrev Ingela Lind i DN om Max Books nya måleri, efter professuren på Konsthögskolan. Rent tekniskt arbetar han vidare med sina metoder att bearbeta fotografiska förlagor med syror och lacker men innehållsmässigt söker sig måleriet mot ett ljusmåleri där det dolda mörkret är intressantare än det synliga mörkret.

Det synliga mörkret a´la Max Book ser vi i ett antal målningar i Rådhuset. Berattelsen flodar från 1997 (prickarna finns i målningen) är en personlig favorit. Inte bara för att Max Book säger att det mycket väl kan vara Bollstaån han målat. Nej, det är det själsliga släktskapet med Strindbergs måleri som fascinerar mig. Det mörkt hemlighetsfulla i en Strindbergs Underjorden finns på samma sätt i Berattelsen flodar.

Max Book ställer gärna ut i närheten av sina gamla hemtrakter. Någon konsthall i Bollstabruk som kan hysa en stor Max Book-uställningen finns väl inte men för några år sedan visade han den storslagna måleriska utställningen Deluminum i Sundsvalls Museum. Han har visat stora målningar i Box Kraftverk. Rådhuset fick dock jobba med rätt lång framförhållning för att få utställningen. Max Book är Konstens Henke Larsson, för att anspela på fotboll. Alltid pålitlig och alltid efterfrågad.

Lars Landström

Mer läsning

Annons