Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Målningar från minnen från barndomen

/

I Olof Astrup Hällqvist målning "Barndomsvintrar" är barnet som åker spark en stor människa och husen är så små att de knappt räcker upp till sparkens sits.

Annons

I målningen "Kung över lägdorna" dominerar barnet lägdorna. Barnet är kung över lägdorna.

– Jag började tänka tillbaka på barndomen och jobba med minnesbilder 2001 när mina egna barn var vuxna och min mor dog, berättar Olof Astrup Hällqvist.

Han kallar en serie målningar Jag minns det som mycket större-serien. När vi långt senare återser det stora berget som vi i barndomen dödsföraktande kastade oss utför ser vi att det i själva verket bara var en liten kulle.

Ibland är saker mindre i minnet än de är i verkligheten. Barnet är ibland stor och allsmäktig och det som inte är någonting att vara rädd för är litet och smått. Som husen i målningen "Barndomsvintrar". Eller astronauterna som flög i rymden men i jämförelse med barnet var som små dockor,

Olof Astrup Hällqvists senaste målningar visar små kaniner i finrum. Alla linjer är krökta i bilderna, ungefär som om vi ser bilden genom ett objektiv. Resultatet blir spännande, dynamiska bilder. Kaninerna är små Steiff-figurer. Det fanns ett tyskt företag som tillverkade många av de finaste kaninerna, och nallebjörnarna förstås, som de är mest kända för.

Olof Astrup Hällqvists arbetar med realism, men det är inte en fotorealism. Tvärtom finns ofta absurda delar av målningarna. Byn med huset på vintern, det är kallt så att vi känner det. En stor kanin, dubbelt så stor, som husen står bredvid.

Det finns dessutom ofta ett speciellt ljus, eller mörker, i hans målningar.

Olof Astrup Hällqvists är ursprungligen från Ramsele och många av minnesbilderna är från barndomen i Ramsele. Han bor i Nora i Västmanland men har fortfarande kvar ett torp i Vängeln, utanför Ramsele.

I Galleriet visar Härnösands konstförening en utställning med ett antal verk av glaskonstnären Ulla Forsell.

Blommor är något återkommande i Ulla Forsells glasverk, framför allt i konstglaset.

– Blommor visar glädje, sorg, passion. Och så är det roligt att jobba med, säger Ulla Forsell.

Hon har bland annat ett antal tavlor där gamla illustrationer av botaniska verk ligger under ett glas som hon blåst själv, ungefär som man förr blåste fönsterglas.

Ulla Forsell driver egen glashytta sedan 1974. Hennes lekfulla glaskonst är ett bra exempel på den svenska glaskonstens speciella ställning.

Mer läsning

Annons