Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Måleri med stämningar och hemligheter

/

Andreas Poppeliers stora målning "I´ll protect you from what you want" av en lång gång under gröna växter som leder till en öppning till någonting är ganska symbolisk för konstnärens bildspråk.

Annons

– Jag jobbar mycket med färger och känslor och vill skapa en stämning, säger Andreas Poppelier om sina målningar.

Han utgår nästan alltid från ett eller flera fotografier och målar - tidigare i akryl och numera i olja - bilder som är hemlighetsfulla. Det är sällan fråga om en hemlighet som han vet och som vi som betraktare kan försöka tyda.

Den stora målningen "Utfärdsbön" är gjord efter ett fotografi där ett antal människor står tillsammans i ett gathörn eller på ett litet torg. Den unga pojken i T-shirt tittar med öppen och optimist blick på något. En man böjer sig ner. En kvinna med huckle bligar misstroende mot något utanför bilden. En annan kvinna i huckle tittar mot någonting annat. Alla människorna på bilden, de är väl 7-8 stycken, är en berättelse om något.

Andreas Poppelier frågade för övrigt fotografen om det var OK att han gjorde en målning av fotografiet.

Andreas Poppelier tillhör samma ganska lilla skola av svenska moderna hyperrealistiska målare som John-E Franzén, Cecilia Edefalk, Ola Billgren, Peter Tillberg, Gerhard Nordström, Karin Broos. De har måleritekniken gemensamt men framför allt har de något annat gemensamt. De målar inte av fotografier. Det vore både meningslöst och tråkigt.

En målning som "De stora åtbördernas tid var över" visar två barn, en flicka och en pojke, som är i färd med att göra någonting, kanske hoppa bock.

Men det finns någonting annat i målningen. Precis som en Karin Broos berättar Andreas Poppelier någonting annat med sitt måleri, där finns en spänning under ytan som inte kan förklaras eller förstås, och just därför är det en spänning.

Andreas Poppeliers utställning är producerad av Härnösands konstförening.

I Galleriet visar Magnus Fliesberg utställningen "Vintern kom ändå". Även Magnus Fliesbergs verk, ibland större målningar och ibland mindre verk i diverse collagetekniker, visar vägen mot någonting annat än det betraktaren till en början ser.

Magnus Fliesberg bygger bilder som samtidigt är både abstrakta och föreställande. Titlarna är nästan lika viktiga som verken. "Brev till Sundsvall" heter en målning.

"Om vi kunde skulle vi ses vid björken" heter tre andra verk I-III. Vad skulle vi göra om vi kunde ses vid björken? Det är en del av Magnus Fliesbergs konst att betraktaren, kanske inte heller han själv, vet vad som har hänt och vad som kommer att hända.

KONST

Fläckarna påminde om en förlorad kontroll över tingen

Andreas Poppelier

Målningar

Vinter kom ändå

Magnus Fliesberg

Målningar, skilda tekniker

Härnösands Konsthall. Utställningarna har vernissage på lördag och hänger till den 23 november.

Mer läsning

Annons