Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinnligt fotografi dominerar

/
  • Maria Miesenberger hör till de konstnärer som minns motsättningen mellan det dokumentära och det konstnärliga fotografiet. Hon står framför

Svenskt fotografi har helt ändrat skepnad de senaste 20 åren. Men fortfarande ses Christer Strömholm som tongivande. Konsthallen Artipelag vill skriva om historien och lyfter fram den kvinnliga dominansen.

Annons

Inte på något sätt handlar det om att förringa Christer Strömholm, försäkrar Magnus Jensner, en av de tre kuratorerna bakom utställningen "Det synliga". Strömholms gärning från femtiotalet och framåt är en mittpunkt i den fotografiska historieskrivningen och ingår i en europeisk kontext. Men det finns ett glapp mellan idealet som följde med det svartvita dokumentärfotografiet och dagens fotokonst, menar han.

– Vi vill visa ett annat sätt att se på fotografiet. Det började komma tydliga tendenser i slutet av 1970-talet som sedan förstärks på 1990-talet.

Brytningen som Magnus Jensner beskriver är en utveckling mot det iscensatta snarare än det dokumentära. Formatet blir större, färg lika vanligt som svartvitt, ämnen som identitet, språk och makt undersöks.

På Artipelag har fotografiska verk av 21 konstnärer samlats, alla från de senaste fem åren. De första bilderna som möter besökaren är tagna av två konstnärer som haft avgörande betydelse för fotokonstens utveckling: Tuija Lindström som när hon blev professor på Fotohögskolan 1992 ledde utbildningen åt ett helt nytt håll, och Annika von Hausswolff som är professor där nu.

– Det har skett en unik förändring inom fotografin de senaste 20 åren. Vi har gått från en manlig dominans till att de mest framträdande fotograferna är kvinnor, säger kuratorn Niclas Östlind.

När Tuija Lindström blev professor var motsättningar mellan det dokumentära och det konstnärliga fotografiet uttalade, något Maria Miesenberger minns. Hon hör i dag till de stora namnen inom svensk fotokonst och hennes porträtt hänger utspridda i utställningslokalerna. Karriären började med jobb som fotoassistent och bildredaktör, med bland andra Tuija Lindströms bilder.

– Det fanns en konflikt mellan fotografi och konst, vilka fotografier fick kallas konst och vilka fick inte det. Jag var precis i början av min konstnärliga karriär och valde sedan att jobba med både foto och andra tekniker beroende på vad jag har velat säga.

– Det har hänt mycket sedan dess. De yngsta fotograferna här har kanske inte ens varit medvetna om den konflikten.

I lanseringen av "Det synliga" trycker man hårt på det faktum att alla konstnärer utom en, Dawid, är kvinnor.

– En orsak till att vi har lyft in bara en man är för att göra vår tes starkare. Det är först de senaste tio åren som museer och konsthallar blivit könsmedvetna. Tidigare har det snarare varit 20 män och två kvinnor, säger kuratorn Jessica Höglund

Mer läsning

Annons