Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pär och Tesse tolkar skapelsen i Lidgatu – nu kan du se konsten i Sollefteå

/

Pär Andersson är Sveriges meste kyrkokonstnär, han har utformat ett 50-tal kyrkorum med Visby domkyrka som en absolut höjdpunkt. Sedan 1980 fram till sin död förra året bodde han i Lidgatu utanför Näsåker tillsammans med hustrun Astrid Theselius, Tesse kallad. Nu har de två en gemensam retrospektiv utställning i Sollefteå konstförenings regi i Konstsalongen på Storgatan i Sollefteå.

Annons

För Pär Andersson innebar flytten till Lidgatu en möjlighet att utveckla landskapsmåleriet, frigöra sig från den klassiska konstutbildningens bojor och skapa en egen stil.

Han var en troende person och i konsten uttrycker han sin förundran över Guds skapelse. De tavlor som finns på utställningen, det är litografier förutom två akvareller, finns samma utsikt från huset i Lidgatu. Perspektiven skiftar, årstiderna växlar. Färgerna är matt bleka, här framhävs små nyanser och svaga skiftningar.

Sedan finns en stor akrylmålning på kortväggen som föreställer ett par – Pär och Tesse? – vid bordet i en trädgård. Stämningen är paradisiskt idyllisk, och skuggspelet gör de två till en del av naturen.

Liknande intryck får man av konstnärens lilla självporträtt, där han tycks framträda ur växtligheten.

En distinkt växlighet i form av färgstarka lövverk finns på de få skulpturer och möbler som finns med på utställningen. Här kan jag inte låta bli att undra om inte det är lika mycket kamouflage, naturen som gömställe, en tillflykt.

Astrid Tesse Theselius stod länge i makens skugga, fångad som hon var i kvinnofällan. Hon födde fem barn mellan åren 1954–58, och det är först kring de 50 som hon får möjlighet att släppa loss sin konstnärliga ådra.

Hennes verk är också mest litografier, ett par akvareller och ett tryck på lin. Det är stilleben med en antydan till landskap i bakgrunden och en stämning av längtan och främlingskap. Det finns något vagt sorgset över hemtrevnadens idylliska perfektion.

Samtidigt besitter hennes måleri en helt annan musikalitet än makens. Här finns linjer som rör sig harmoniskt och fritt tillsammans, medan hans uttryck är trots allt fortfarande mer strikt klassicistiskt.

Och ändå är det alla skillnader till trots så påtagligt hur de två influerar, inspirerar, följer och berikar varandra.

Utställningen har vernissage idag onsdag och pågår fram till den 7 augusti.

Mer läsning

Annons