Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konst av ljus och skugga – österrikisk gästkonstnär tar intryck av Örnsköldsvik

/

Österrikiska konstnären Katharina Stiglitz är årets Artist In Residence i Örnsköldsvik. Nu ställer hon ur delar av sitt arbete på Galleri Lokomotiv – minimalistisk konst som byggs av ljus och skugga. 23 juni är det vernissage.

Annons

Det vita rummet är fyllt av vita bilder. På de vita bilderna finns spår, avtryck, intryck, som om papperets yta vore ett tunt lager nysnö där en och samma form upprepas på hundra olika sätt.

Det fascinerar på samma sätt som vinterns första djurspår – älgens välbekanta klövavtryck, en avmätt steglängd, ett kliv åt sidan, en plötslig paus. Rävens pärlband som rastlöst löper hit och dit över lägdan på jakt efter det tysta musprasslet under snön.

Spåren berättar en historia, triggar en uråldrig nyfikenhet. Djuren finns inte där men vi vill ändå återskapa det som hände. Att tolka, bygga världar av fragment, att skapa helheter har inte bara varit en överlevnadsfråga utan också en lek.

Katharina Stiglitz utnyttjar effektivt denna nyfikenhet. Under sina hittills tre veckor i Örnsköldsvik har hon utforskat staden och hittat inspiration till sin konst.

– Jag har egentligen mest jobbat med fotografi, men när jag kom hit ville jag använda den fantastiska grafikverkstaden som finns här, säger hon.

ÖKKV, Örnsköldsviks kollektiva konstnärsverkstad, har under flera års tid iscensatt ett konstnärligt utbyte mellan Sverige och Österrike. 2016 års utbytesstipendiater är Ulla-Carin Winter, som åker till Krems, samt Katharina Stiglitz från Wien som under en månads tid bor och arbetar på ÖKKV.

– Att vara Artist In Residence är en värdefull möjlighet både att lära känna andra konstnärer, utbyta erfarenheter och låta sig inspireras. Att arbeta fokuserat under de här veckorna är både avkopplande och inspirerande, jag kan upptäcka nya inre bilder och skapa utifrån de intryck jag får.

"Intryck" är också titeln på utställningen. Katharina Stiglitz har använt ett speciellt föremål som förekommer i hundratusental på en viss plats i Örnsköldsvik; av det har hon skapat finstilt, abstrakt grafik som bara låter ana ett större sammanhang, främmande platser, någon annans minnen.

Som en gåtfull skrift driver de tredimensionella mönstren mellan de vita arken – böljar, tätnar, glesnar, bildar stim och samband som är precis bortom det nåbara och begripliga. Det är vackert, sinnligt och gåtfullt, ett sagans alfabet som bjuder in till ännu oupptäckta världar.

* * *

Läs mer: "Örnsköldsvik kunde satsa mer på kulturen"

Läs mer: Professorn som övergav karriären för konsten

För fler kulturnyheter: Följ kulturredaktör Katarina Östholm på facebook

Läs mer kultur och hitta alla artiklar på vår hemsida

Mer läsning

Annons