Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Internationella hantverkare möttes i Näsåker – samarbete utvecklas i nytt projekt

/
  • Keramikern Patricia Millar var en av hantverkarna som visade upp sin design på Urkults marknad. Hon sålde sin största kruka redan första dagen.
  • De internationella hantverkarna var imponerade av den lugna och trevliga stämningen som råder på festivalen. Marknadsstånden har de fått låna från Länsmuseet Murberget i Härnösand.


Förra veckan kom hantverkare från Finland, Irland och Nordirland till Näsåker för att besöka Urkult och sälja sina varor på festivalens marknad. Projektet Creative Momentum, som är till för att stötta kreativa näringar i norra periferin, har stått för resa, logi och frakt av hantverkarnas varor.

Annons

– Vi ska välja ut och besöka ett event i vart och ett av de fem länder som deltar i projektet. Urkult var först ut, berättar Kristina Jeppson från Technichus Science Center, som är projektledare i Sverige.

Förutom att sälja sina varor på marknaden har hantverkarna varit på studiebesök, och hållit en Pecha Kucha i Markusgårdens biosalong där de presenterat sina verksamheter enligt det japanska konceptet 20 bilder x 20 sekunder.

– Det var fascinerande att lyssna på alla presentationer och ta del av allas arbete. Alla är så olika men det fanns ändå en röd tråd eftersom vi alla värnar om miljön och arbetar med hållbara metoder. En annan sak vi har gemensamt är att vi är medvetna om hur viktigt det är att samarbeta, berättar Patricia Millar, krukmakare från Nordirland.

Under studiebesöket hos Helen Blästa på The Nordic Centre fick hantverkarna möjlighet att knyta nya kontakter och lägga grunden för nya samarbeten. Urs Harttung som designar produkter av återvunnet material pratade om att komma tillbaka och hålla workshops i framtiden. Sadelmakaren och läderhantverkaren James Adair från Nordirland besökte även Per Sahlström som driver Läderjord i Näsåker, för att ta del av hans arbete och se hur det är att arbeta med läder i Sverige.

– Han var en väldigt intressant person och det var mycket folk i hans butik. Vi har bytt kontaktuppgifter så att vi kan hålla kontakt framöver, berättar James Adair.

Även om försäljningen inte gått jättebra så är hantverkarna nöjda med resan och det utökade nätverket som den inneburit.

– Jag har sålt en sjal och några örhängen på marknaden men det bästa är nog att ha träffat alla dom andra hantverkarna faktiskt. Jag är ganska ensam när jag arbetar och det är lätt att bli isolerad, därför är det skönt att lära känna andra som man kan skicka iväg ett e-mail till om man behöver hjälp, säger textilformgivaren Annika Konttaniemi från Finska Lappland.

Keramikern Ciara Campbell från Nordirland håller med:

– Det här är en möjlighet att nätverka. Några av oss har hållit på ett tag och några är nya som företagare. Vi har delat erfarenheter och även om jag inte vet allt så känns det som att jag har varit till hjälp, berättar hon.

Totalt har 20 personer kommit till festivalen via projektet. Nästa event är konferensen Digital DNA i Nordirland; hittills har 4 företagare från Västernorrland ansökt om att få åka med.

– Genom Creative Momentum har vi fått chans att prova något som vi inte haft råd att göra själva. Det här har varit en jättebra möjlighet att analysera marknaden, så ett frö till nya samarbeten och träffa nya kunder i en del av världen som vi inte tänkt på tidigare, berättar Kevin Lynch som driver Airmid Natural Irish Skin Care.

* * *

Läs om Ångermanlands kulturliv och följ kulturredaktör Katarina Östholm på Facebook

Läs mer: Dödsgrin som samhällskultur – Sweet Toof ställer ut i Nordingrå

Läs också: "Dags att göra upp med våldtäktskulturen"

Mer lokal kultur: Legendariskt konstnärspar ställer ut i Sollefteå

Mer läsning

Annons