Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glaskonstnär från Haiti ställer ut på Sidengalleriet i Ramvik

/

Haitis enda glaskonstnär hittade till Sverige och Ullånger. Nu är han sommarens gästutställare på Sidengalleriet i Ramvik.
– Det är fantastiskt roligt att få visa hans saker, säger Ingrid Edberg Norlin.

Annons

Golvet i Sidengalleriet är belamrat med kartoner och tidningspapper. Det är några dagar innan vernissagen och Philippe Sansaricq håller på att packa upp sitt glas. På borden står redan en hel del utplacerat – tungt dekorativa glasvaser som öppnar sig som blomkalkar, konstföremål med eleganta skikt och stråk av små bubblor fångade i glaset, karaffer i blå naynser som skiftar i ljuset, små upp och nedvända snapsmadamer med händerna i sidorna som med ett enkelt handgrepp kan förvandlas till glas att skåla ur.

Glas har varit Philippe Sansaricqs passion sedan barnsben.

– När jag var liten hade min mamma en vas, i rött och klart glas, som jag var så fascinerad av, berättar han.

– Glas fångade alltid min uppmärksamhet; jag var mer upptagen av att titta på alla de vackra glaskulorna än att spela med dem. Mina första försök att göra glaskonst var när jag satte ihop parfymflaskor, spritflaskor och vad jag kunde hitta till ett slags totempålar. De var nog ganska förskräckliga, haha!

På Haiti finns ingen tradition att blåsa glas – Philippe Sansaricq är forfarande den förste och ende haitiske glaskonstnären. Under åren i Sverige har han hunnit med att arbeta bland annat på glashyttan i Ulva Kvarn utanför Uppsala, på Ljungdalens glashytta samt på Ishotellet i Jukkasjärvi, där han under några år uppförde en egen igloo för glasblåsning.

– Jag arbetar med många olika saker samtidigt och gör inte gärna långa serier. På så sätt kan jag behålla entusiasmen och upptäckarglädjen, säger han.

Temat för årets utställning är "Från fjäll till hav". Det syns inte minst i en vägghängd triptyk av Ingrid Edberg Norlin – verk av siden och merinoull som arbetats samman med hjälp av den speciella nunoteknik som blivit hennes signum. Hon förfärdigar såväl klädesplagg av alla de slag som renodlade konstverk; nunotekniken erbjuder en mångfald variationsmöjligheter med krympning, infärgning, möjligheten att göra halv- eller helgenomskinliga inslag, att låta sidenet bryta fram eller att låta ull och silkestrådar skapa tredimensionella mönster och strukturer.

– Nuno upphör aldrig att fascinera mig, jag upptäcker ständigt nya möjligheter, säger Ingrid Edberg Norlin.

Några halskragar i nuno – vackert veckade i vågor, som skogslavar eller simmande undervattensdjur – är resultatet av en lång tids experimenterande. "Ryskan" kallar hon dem; som så mycket annat av Ingrid Edberg Norlin är de starkt organiska, som om de vuxit fram ur naturen snarare än tillverkats.

– Precis den känslan vill jag uppnå, det ska vara levande. Jag får prova mig fram för att hitta en teknik som fungerar – jag vet vilken effekt jag vill få fram, det gäller bara att hitta vägen dit!

Utställningen har premiär den 11 juni.

* * *

Läs mer: Bland siden, konst och afrikanska toner

För fler kulturnyheter varje dag: Följ kulturredaktör Katarina Östholm på facebook:

Läs mer kultur och hitta alla artiklar på vår hemsida

Mer läsning

Annons