Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra generationers textila konstverk

/

Greta Sjunnesson Sandberg var en av Europas främsta bildknypplare.
Hennes konstnärliga ådra går från modern Laura vidare till dottern Kerstin och dotterdottern Agneta Lind, som nu presenterar fyra generationers konst på Textilarkivets stora höstutställning.

Annons

Laura, Greta, Kerstin, Agneta. Fyra generationer kvinnor i rakt nedstigande led.

Men också fyra generationer konstnärer, var och en med sitt personliga förhållningssätt till det textila uttrycket.

Nu visas hela den fascinerande historien på Textilarkivet; en historia som börjar med Laura Sjunnesons uttrycksfulla bildbroderier till hennes sentida ättling Agneta B Linds vattenspeglingar.

I dag, lördag, berättar Agneta B Lind om en släkt som kom att präglas av kvinnornas konst. Lauras dotter Greta Sjunneson Sandberg gjorde till exempel ett stort avtryck i den samtida textila konstvärlden

– Hon var långt före sin tid, säger Agneta Lind.

– Bildknyppling var enormt stort i Europa på den här tiden, men hon var länge ensam i Sverige med att arbeta i den här tekniken. Hon arbetade bland annat med färgsatta knypplingar, hon var både oerhört tekniskt skicklig och hade ett fritt konstnärligt förhållningssätt.

Gretas dotter Kerstin Bränngård valde också den konstnärliga banan. Dottern Agneta likaså; hennes moderna bildvävar är de sista i raden av de kreativa kvinnornas konst som presenteras i ett generöst urval.

– Konsten var inget självklart val. Men nu kan jag inte leva utan den, säger hon.

Mer läsning

Annons