Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från Ikea till Nationalmuseum – Funktion ett honnörsord för Ingegerd Råman

/
  • Caracalla, målat glas. Ingegerd Råman växlar mellan glas, keramik, trä och naturfibrer i de verk hon skapar.
  • Respekterad av kritikerna och älskad av folket. Ingegerd Råman är en av Sveriges mest uppmärksammade formgivare. Hennes verk ställs nu ut av Nationalmuseum i Stockholm.
  • Ingegerd Råmans glaskaraffer finns i många svenska hem.

Ingegerd Råman är en av våra mest respekterade formgivare. Just nu är hon mer aktuell än någonsin.

Annons

Med sitt strama och samtidigt sensuella formspråk har Ingegerd Råman blivit ett aktat och älskat namn långt utanför landets gränser. Men frågan är om intresset för henne har varit mer intensivt än nu.

När Ikea nyligen lanserade hennes tillfälliga kollektion "Viktigt" blev det kaos i varuhusen. På möbelmässan i Milano skapade hon eko med sitt japanska projekt Arita 16 och den 3 juni öppnar utställningen "Ingegerd Råman på Nationalmuseum Design med ett personligt urval av drygt 200 föremål i material som glas, keramik, trä och naturfiber. Här finns bland annat många av hennes närmast folkkära karaffer.

Vad beror då denna Råman-feber på? Själv ler hon när hon ämnet kommer på tal.

– Det förvånar mig. Man går in och ut ur tiden. Men det kanske finns en särskild längtan efter det jag gör nu, säger Ingegerd Råman medan hon rör sig bland de dukade utställningsborden på Nationalmuseum Designs tillfälliga lokaler i Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

I huvudet befinner hon sig emellertid redan i nästa projekt.

– Jag tittar inte bakåt. Det som visas här är ju klart, säger hon och gör en gest utöver den soldränkta lokalen.

– Allt detta är förstås roligt, men arbetet återstår,

När hon får ett nytt uppdrag är hennes första reaktion alltid en sprittande glädje. Men ögonblicket senare kommer oron smygande.

– Den våndan är delvis praktisk, jag vet hur mycket jobb som väntar. Men den är också kreativ. När jag var yngre trodde jag att det skulle försvinna. Men så är det alltså inte. Jag antar att det beror på att du måste börja om från början varje gång.

Ingegerd Råman har länge älskats också av konstvärlden. Men hon poängterar att hon inte kallar sig för konstnär. Det handlar om respekt för att formgivare och konstnär är två olika yrken.

– Jag har ofta beställare och uppdragen omges av snäva ramar. Det älskar jag. Livet är extremt komplicerat och jag behöver de där ramarna. De ger mig trygghet. Jag gör aldrig något på konstnärlig basis för jag har inte den talangen och de drömmarna. Men konst är livsviktigt för mig.

Funktion är ett honnörsord för Ingegerd Råman. Det hon skapar ska inte bara vara vackert att se på, det måste gå att använda också, helst dagligen. Därför valde hon exempelvis att inte sätta några handtag på de korgar som hon utformade för sin Ikea-kollektion. De går ändå bara av och skapar en massa vardagsvrede, menar hon. Den typen av irritation är ofta en utgångspunkt för hennes skapande.

– Bruksföremål är väldigt mycket svårare att formge än prydnadsföremål eftersom de måste fungera. Det som gör att jag orkar jobba vidare är de människor som berättar att de använder mina föremål. Jag vill absolut inte hamna i ett vitrinskåp. Det är när ett föremål används som det får ett värde, då har du det inom dig.

Mer läsning

Annons