Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fotografiska pionjärer i Ådalen

Annons
Fotografiska pionjärer i Ådalen

Ådalens fotografiska historia är sannerligen ett ämne som fascinerar. Kultursidan berättade i onsdags om Länsmuseet Västernorrlands bilddatabas, med 20 000 bilder från framför allt Härnösand och Kramfors, som nu blivit tillgänglig för allmänheten på internet.

Vi berättade häromdagen om fotografen Knut Wallin som var aktiv i Härnösand och Kramfors under förra seklets första decennier. Han är som jag skrev en av de första professionella fotograferna som är representerad i bildarkivet.

Men vem var Ådalens förste professionelle fotograf? Kanske var det Amandus Olsson som hade ateljé i Strömnäs (Knäfta) och Härnösand redan på 1890-talet. Studiecirkeln Svanösundet har tagit fram många gamla fotografier och visade några av dem på en utställning i Kramfors konsthall häromåret.

- Enligt min uppfattning var han en av de första, säger Torsten Wiklander i Knäfta, Lunde som vet mycket om Ådalens gamla fotografer och ställer upp med fakta till den här artikeln.

Jämsides med Amandus Olsson arbetade C A Rosenqvist, även han i Knäfta. De glasplåtar av Rosenqvist som Torsten Wiklander sett är tunga, dystra i tonen.

Torsten Wiklanders undersökningar i Ådalens fotohistoria visar också starkt kvinnligt inslag. Amandus Olsson sålde 1900 sin ateljé i Knäfta till Anna Zetterström. Men hon lär ha tagit upp emot 3 000 glasplåtar redan under åren 1900-1920. I motsats till Knut Wallin, som aldrig stod framför kameran, tyckte hon om att ta bilder på sig själv och gärna även i sällskap med väninnor. I länsmuseets fotodatabas finns drygt tio bilder av Zetterström (från Ådalens släktforskningsförenings arkiv). Anna Elida Kristina Zetterström var född 1864 och hon flyttade till Knäfta år 1900. Hon avslutade sin tid som fotograf i Ådalen 1920 och flyttade tillbaka till Umeå där hon avled 1927.

Fotografyrket var nästan ett kvinnoyrke vid den här tiden. Till Ådalen kom många kvinnliga fotografer. Till Kramfors kom Amanda Sandberg och Emma Rundgren. Det var Emma Rundgren som övertog Knut Wallins ateljé i Kramfors. En annan tidig kvinnlig fotograf var Wilma Olsson i Nyland.

Emma Rundgren var kanske den konstnärligt och tekniskt mest framstående fotografen. Bilden här bredvid från början av 1920-talet visar en snickare i Östby (vem var han?) som arbetar i sin verkstad. Emma Rundgren har fotograferat i befintligt ljus och på ett mycket skickligt sätt utnyttjat ljusinsläppet från fönstret som får belysa mannens händer och ansikte och några träräfsor. Samtidigt har hon ställt dörren på glänt och låter ett ljus sila in över golvet.

Det fanns också några exempel på högreståndskvinnor som var duktiga fotoamatörer.

En stor manlig fotograf som är bortglömd i dag var J Eriksson. Hans bästa bilder blev dock aldrig kopierade. Under uppladdningen i Frånö 1931 inför det som skulle utvecklas till skotten i Lunde fanns han med med sin kamera och tog flera bilder som hade varit klassiska i dag. Men, enligt Birger Norman i boken Ådalen 31, anfölls han av några av de mest uppeldade demonstranterna som slet filmen ur kameran. Av någon anledning trakasserades han också efter händelserna och kände sig tvingad att lämna Ådalen 1933.

Den store tidige amatörfotografen i Ådalen torde ha varit Axel Sahlberg, chef för Strömnäs AB. Han efterlämnade cirka 800 glasplåtar från 1900-1926. Bilderna finns bevarade och är överförda i digitalt skick. De ägs av en släkting till Axel Sahlberg men några bilder visades på utställningen av Svanöbilder i Kramfors konsthall.

Lars Landström

Mer läsning

Annons