Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fotografiet som var ett mästerverk

/
  • Arbetaren Evert Edberg hoppade ur demonstrationståget för att ta fotografiet som blev nittonhundratalets mest berömda svenska fotografi.

Arbetarhustrun Maria Larsson tog sitt sista fotografi, ett självporträtt framför spegeln, 1930. Året efteråt tog arbetaren Evert Edberg det mest berömda svenska fotografiet under nittonhundratalet. Han dog lika okänd som Maria Larsson.

Annons

Evert Edberg arbetade på sulfitmassefabriken på Svanö. Han var en av de tusentals personer som gick i demonstrationståget från Frånö Folkets Hus till Lunde den 14 maj 1931 för att protestera mot att fabriksägarna satt in strejkbrytare.

Han hade precis köpt en ny kamera, en Orix 10x15 Ica. Han hade två glasplåtar. Han sprang ut på en åker och fotograferade tåget från sidan.

Sedan sprang han en bit framför tåget. Han stod med sin kamera ungefär 100 meter framför tåget. Tåget rörde sig ganska snabbt framåt och han hade bara sekunder på sig.

Sveriges största demonstration under nittonhundratalet slutade några minuter senare med att fem människor sköts av militären.

Det fanns ingen pressfotograf på platsen.

Evert Edberg hade börjat fotografera på 20-talet. Han hade bland annat tagit ett fotografi av sig själv i en spegel i sitt dåvarande hem i en arbetarkasern på Svanö.

Pressen fick reda på att fotografiet fanns och sökte upp honom på Svanö. Han fick någon krona från Dagens Nyheter, Stockholms-Tidningen och de andra stora tidningarna för sina kopior. "Dom slet mina halvblöta bilder ur mina händer när jag kunde öppna skrubbdörren" berättade han i en intervju i Nya Norrland 1968. Aftonbladet gjorde lite senare en egen intervju.

Sedan glömdes Evert Edberg bort. Det var bara hans släkt och en del människor i Väja - han arbetade i många på Väjafabriken - som visste att det var han som hade tagit det berömda fotografiet.

2004 skrev undertecknad en artikel i Tidningen Ångermanland med frågan "vem tog egentligen det berömda fotografiet". Fotografen Rudolf "Rulle" Söderlind hade 1951 köpt glasplåten av Evert Edberg för tio kronor. Mot slutet av sitt liv berättade Södergren för journalisten Ove Andersson på Västernorrlands Allehanda att det var Evert Edberg som hade tagit fotografiet.

När fotografiet publiceras, det händer fortfarande ofta, står det att Pressens Bild är upphovsman, om det finns någon byline över huvud taget. Upphovsrätten för fotografiska bilder är 50 år från det år bilden togs. Fotografiet blev fritt 1981. Men om fotografiet har ett "vetenskapligt eller konstnärligt värde" är fotografiet upphovsrättsskyddat i 70 efter fotografens död.

Har det berömda fotografiet "ett vetenskapligt eller konstnärligt värde"? Fotografiet har varit berömt i 82 år för att det är så väldigt bra. Barnen i förgrunden, tåget ringlar sig från vänster i bilden till tågets svans till höger i bilden. Fanorna, bergen, himlen, proportionerna, kompositionen.

Fotografen Maria Larssons liv skildrades av Jan Troell i filmen "Maria Larssons eviga ögonblick". Filmen fick fem guldbaggar och var Sveriges Oscarsbidrag. Den visades i lördags i SVT2.

Maria Larsson dog okänd. Agneta Ulfsäter-Troell skrev 77 år senare boken "Att människan levde" om Maria Larsson och var medförfattare till filmen "Maria Larssons eviga ögonblick".

Det borde göras en film om "Evert Edbergs eviga ögonblick".

Fotnot: Evert Edbergs glasplåt finns på Murberget i Härnösand. Fotografen Rudolf Södergren donerade glasplåten och många andra gamla fotografier till Murberget.

Mer läsning

Annons