Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Estetiskt, vackert och japanskt

Annons
Estetiskt, vackert och japanskt

Konst

Foto

Illusion

Verk av elva japanska fotografer.

Midlanda konsthall. Uställningen öppnar i dag och pågår till 30 juni.



Japanskt fotografi med världsrykte presenteras nu på Midlanda konsthall i en utställning som till såväl värde som omfattning torde vara bland de häftigare som visats i länet. En utställning som också borde bli ett genombrott för Midlanda Konsthall som kulturinstitution i länet.

Utställningen Illusion är producerad av Riksutställningar och har visats på flera platser i Sverige.

- Men det här är första gången sedan utställningen hade premiär i Kulturhuset i Stockholm som vi kunnat visa hela utställningen, som verkligen kommer till sin rätt i de här vackra lokalerna, säger projektledaren Ulrika Sten från Riksutställningar.

För att det skulle möjligt att hysa hela utställningen har Bengt Lindströms Asagudar tillfälligt plockats undan, med konstnärens benägna tillstånd. Men en legend har bara bytts ut mot en annan. I Lindström-rummet finns nämligen ett stort antal fotografier av den japanska fotokonstens absolut största namn. Shoji Ueda var en fotokonstens Kurosawa, om man så vill. Han var en legend i Japan redan långt före sin död år 2000.

Att Ueda gick bort innebar stora problem för Bildens Hus i Sundsvall. Det var nämligen Bildens Hus som ursprungligen planerat att visa utställningen, med med Uedas död blev de redan värdefulla originalkopieringarna oerhört värdefulla. Kraven om ljussättning, kontrollerad luftfuktighet, säkerhet och så vidare blev så höga att Bildens hus inte kunde klara utställningen. Bildens Hus Petter Österlund tog dock kontakt med Midlanda konsthalls nya konsthallschef Eva Asp som tände direkt på ett samarbete.

- Jag är jätteglad att vi kunnat samarbeta - samarbete är ju enda räddningen för den här regionen som internationellt sett är ett fågelbad - och är väldigt stolt att vi kan visa den här utställningen här, enda platsen i Norrland, säger Petter Österlund.

Illusion visar verk av elva japanska fotografer. 200 fotografier som belyser elva olika japanska konstnärsskap, med helt olika inriktningar och mål. Sambandet är Japan.

Det surrealistiska draget är möjligen ett genomgående tema i utställningen. Det estetiska förhållningssättet ett annat gemensamt drag.

Det finns ingenting som formellt sett förenar Shoji Uedas fantastiska fotografier, från 30-talet och framåt, med nysurrealisten Michiko Kons Dali-inspirerade fotografier. Annat än denna japanska känsla för det estetiska. En känsla som ibland är viktigare än det eventuella engagemanget i bilderna. Jag föreställer mig att Japan i minst lika hög usträckning som andra industriländer har sina skuggpunkter men mycket lite av detta syns i Illusion. En engagerad fotokonstnär som Miwa Yanagi avviker med sina stora färgfotografier av japanska flickor som får iscensätta sina föreställningar om framtiden. Serien Mina farmödrar är ständigt pågående, konstnären har en egen hemsida där hon får kontakt med unga flickor. När serien avslutas avslutar hon själv sitt konstnärsskap, har hon sagt.

Illusion är en anslående vacker utställning, i estetisk världsklass, men "bilden av Japan" känns ofullständig. Det japanska näringslivets intima samarbete med konsten - så gott som alla gallerier ägs av rika privatpersoner och konstnärer är ofta anställda av storföretagen - är en slags kulturens korporativism.

Lars Landström

Mer läsning

Annons