Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

En välförtjänt framgångssaga

Annons
En välförtjänt framgångssaga

Böcker

Liza Marklund

Prime Time

Piratförlaget

Liza har gjort det igen. Precis när Annica Bengtzon började kännas tjatig efter tre titlar lyfter Prime Time till nya höjder. Tajtare och mer spänningsfull än förut. Nykomlingens fräschhet kompletteras med proffsets hantverksskicklighet och läsaren är vinnaren. Rappa fina dialoger och insiktsfulla kommentarer. Intressanta karaktärer, rejäl research och dramaturgin är super. Här har vi Rederiets ersättning

Ett TV-bolag misstänkt likt Strix spelar in en serie program på ett ensligt konferensslott med Michelle Carlsson, en av Sveriges populäraste TV-personligheter.

Under midsommarnatten skjuts Michelle Carlsson i inspelningsbussen, tretton misstänkta finns. Nästan alla har motiv, hennes väg till stjärnstatus kantas av liken på vägkanten. Annica får uppdraget att täcka storyn. Sambon rasar när han och barnen får åka ensamma till skärgården och fira midsommar med släkten. Annicas bästa vän, Anna Knapphane, misstänks för mordet. Som förlorare mot Michelle i uttagningen till programledare har hon ett gott motiv. Annica intervjuar alla närvarande från inspelningsledaren till Den Stora popstjärnan och alla har motiv

I inspelningsbussen upptäcker Annica att mordet oavsiktligt spelats in och förbereder en variant på att samla alla misstänkta i biblioteket

På kvällsdraken sjunker tidningsupplagan. Ägarfamiljens släktingar har gräddfil på förstasidorna och chefredaktören tar inget ansvar. Annicas chef, Anders Schyman, försöker rädda tidningen och Annica mullvadar i chefredaktörens insideraffärer. Anna Knapphanes man vars undersökande program är förvillande likt " Kalla fakta" tar del av materialet. På Prime time tvättas chefredaktören smutsiga byk offentligt

Samtidigt pågår en presskonferens om mordet och när Annica sätter in ljudbandet hör alla ett mord begås och den skyldige erkänner. Naturligtvis på Prime time, bästa sändningstid.

Intrigen är den gamla om Kain och Abel. Kain som slet och släpade på fälten fann inte nåd i Guds ögon. Istället fann Abel nåd där han satt och tuggade på ett grässtrå medan fåren förökade sig utan egentlig ansträngning från Abels sida. Gosiga får är mer mediala än markens gröda eller de gosiga kändisarna belönas av publiken istället för fotfolket bakom kameran. Marklund övertygar i tesen att kändisskapet är en fråga om makt som utökas reviret, men makten korrumperar.

Annicas relation med sambon mognar från självuppoffring mot jämställdhet. Tomas, hennes sambo, har problem med mansrollen när Annica står för den stadiga inkomsten.

En feministisk bok där kvinnorna är huvudpersoner förutom den sympatiske Schyman. Starka modiga kvinnor som offrar allt, även sina medsystrar i kampen för framgång eller lycka. De otrevliga männen är oftast myglarna från partiet eller medias "Il familia" men det är ändå tittarsiffrorna i sista hand som snärtar piskan. Osnutna ungar, oförstående sambos, besvärliga svärmödrar ingår i yrkeskvinnans vardag där ändå drömmen om ett vitt romantiskt bröllop ingår

Alla känner och bedrar varandra i jakten på Prime times spotlight .

Liza Marklunds författarskap är en välförtjänt framgångssaga som nichat in sig på feministerna. Hon får alltid många spaltmillimeter genom sin journalistiska bakgrund. Vilken yrkesgrupp vill inte läsa om sig själv och journalisterna är inget undantag. Här får de dessutom veta framgångens pris. Stäckta mediakarriärister får tröst i att rönnbären alltid är sura. Framgången är sällan värd sitt pris i Prime time

Med det egna bokförlaget dit även andra framgångsrika författare som Guillou och Holt sökt sig har hon garanterat väckt mediafamiljens starka motvilja. Etablerade bokförlagen tuggar säkert fradga när hon gör nya fotspår på vägen till författarstyrda förlag. Piratförlaget kan bli vad Författarförlaget aldrig blev. Författarstyrt på kommersiell grund istället för korrekta åsikter.

Märkligt ändå är att Annica Bengtzon inte duger som TV- serie. Är det feministiska perspektivet inte gångbart i TV idag?

Lars-Åke Frykholm

Mer läsning

Annons